torsdag, juli 07, 2022

Nog undrar man

Insektsvärlden kan vara rätt komplicerad. Det finns så många olika arter, och därmed beteenden, som filurerna kan hålla på med. Mest för att säkra sin existens genom att bygga bon, se till att försörja sig m.m. Där ingår ju förstås också sysselsättningar för att säkra artens framtid.

Men idag blev jag faktiskt rätt konfunderad över vad jag hittade klättrande i ett ax av jätteormrot. Jag var liksom tvungen att peta i "klumpen", för att få lite bättre grepp om situationen. Det vanliga är ju då att insekterna flyger iväg i panik. Så icke denna gång. Istället fick jag vara med om att tre, för mig okända individer, tätt sammankopplade klev ombord på mitt pekfinger. Jag kunde alltså studera dem ordentligt. 

Jag vet inte vilken art det är. Men jag har kontaktat kunniga för att berätta. Samtidigt har jag frågat om något kan berätta vad djuren håller på med. Trekant har man ju hört talas om, förstås. Polyamorösa.

Hm?

*****

5 kommentarer:

Monica sa...

Ängsgetingfluga.

Bert Bodin sa...

@ Monica

Det är någon form av stekel. Ingen fluga. Har inte fått klart besked, ännu.

Monica sa...

Den var väldigt seg den där kunskapen😉

Wille sa...

Aber wie ist es bei euch dort oben im Norden, habt ihr keine Wassserjungfern(Libelle) ?

Bert Bodin sa...

@ Wille

Ja. Libelle haben wir. Viele verschiedene Arten.