lördag, juli 09, 2022

Håller du tätt?

Nu ska vi av integritetsskäl inte tala om dina eventuella inkontinensbesvär. Det här handlar om synen. Ögonen, närmare bestämt.

Den här årstiden ser jag solglasögon på var och varannan människa. Många verkar trivas i dem och använder dem även i mulet väder. Jo - de är ju bra om man vill spana på medmänniskor utan att avslöjas med att snegla på dem.

Men många solglasögon verkar bara vara för syns skull. Inte den egna, utan meningen är att andra ska tycka att de är snygga, originella eller fräna. 

Låt inte solen titta in.
Men så var det detta med att hålla tätt. Tänk nu på hur ett par mörka solglasögon fungerar, och ska fungera. De ska dämpa det inkommande ljuset till ögat. Det är det som är meningen. När ljuset dämpas, så vidgas din pupill, eftersom det så att säga blir mörkare bakom solglasögonen. Det skyddar. Är det då så nyttigt om solen liksom tittar in över kanten på glasögonen. Nej - där har vi kärnfrågan! Det kan innebära att solglasögonen istället för att skydda, skadar mera. 

Så handen på hjärtat - hur har du det? Håller du tätt mot solen? Eller har du leksaksglasögon?


*****

16 kommentarer:

Anonym sa...

Här är en som aldrig använder solglasögon. Så håller tätt gör jag inte. / Elisabet N

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Jo - för då kisar du. 😉

Babsan sa...

Har aldrig tyckt om solbrillor men har ett par med styrka som jag kan använda utomlands

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Jag använder gärna solbrillor. Med styrka, progressiva glas med polaroidegenskaper, och där solen inte tittar in över kanten.

Gunnel sa...

Har mina utanpå de vanliga glasögonen och hoppas att de skyddar som de ska.

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

Det funkar säkert bra. Bara inte solen hittar in ovanför glaset och ner mot ögonen.

Men du har ju alltid skärmmössa, har jag hört. 😏

Gunnel sa...

Ha-ha! Nej, ingen skärmmössa, men det kanske man skulle ha.

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

Du är befriad. Bara du lovar att hålla tätt och inte låter solen skina över glasögonkanten. ;-)

Åke sa...

Jag använder mycket ofta solglasögon. Även på vintern då allt blir vitt för mig. Vid skoterkörning är det ett måste men då gärna med en gul nyans, då ser man mycket klarare gropar liksom. Liksom på sjön.

Bert Bodin sa...

@ Åke

Fullt godkänt. Bara du håller tätt. ;-)

Tony sa...

Använder sällan solglasögon, mest då jag kör bil men långt ifrån alltid.

Bert Bodin sa...

@ Tony

Behagligt dock vårvintertid med den vita snön som gör att man går omkring och kisar hela tiden. Eller när man är ute på havet.

ELIZA sa...

Har glasögon,med fotokromatiska glas. Dom blir mörka fast det inte är särskilt soligt.Kan se,någon som tittar till en andra gång,kanske tycker man ser överspänd ut..Hahaha...Men jätteskönt,skyddar även mot UV strålning. Har progressiva,så dom sitter alltid på näsan...Skärm mössa så klart,när jag är i trädgården..Men mest,för att ta av den,och slå ihjäl, bromsar och blinningar...( Vad nu dom gör för nytta på jorden.)

Bert Bodin sa...

@ ELIZA

Och solen tittar inte in över kanten och lyyyser in i dina förstorade pupiller. Eller?

Åke sa...

Jag använder mycket ofta solglasögon. Speciellt när havet är med. På vintern har jag märkt att gula glas är utmärkt för att urskilja vägen tex. Vid skoterkörning är det ett måste bara. Man ser formerna mycket tydligare ute i naturen. När jag var yngre ändrade jag mina skidglasögon till gula glas beroende på vädret.

Bert Bodin sa...

@ Åke

Utmärkt! Då vet du vad som behövs för att hålla tätt. ;-)