fredag, juli 15, 2022

Här kommer ...

.. man hem från skogen och får genast ta itu med jordbruksfrågor. Trodde jag lämnat det i stugan.

Som du vet pågår skörd av nyligen mognad kumquat. Den är inte helt klar. Men vad hittar då citruslunden på att göra? Jo, den sätter igång med en blomning, ymnig blomning - aldrig har jag skådat dess like.

Jag såg knoppar i måndags. Idag är mycket utslaget och en hel del redan utblommat. Den är snabb.

Med tanke på att citruslunden är belägen på en inglasad balkong, är insektslivet begränsat, även om glasningen har öppning mot sommaren. Alltså får jag anta rollen som pollinatör. Ett hästjobb. Här var det ju hundratals blommor som jag skulle besöka.

Nåja - vi får ta det som det är. Skörden blir om ett år. Återkommer då med rapport.

Blommorna trängs tillsammans med frukterna. Doften stark och god.

*****

2 kommentarer:

Mian sa...

Fantastiskt fin! 🍊

Bert Bodin sa...

@ Mian

Och en otrolig doft. Trots din placering på balkongen, doftar det i hela lägenheten.