söndag, mars 31, 2024

Konstig dag

Påskdag - märklig på  något oförklarligt sätt. Inget hände. Vi steg upp efter god natts sömn. Åt frukost som vanligt. Klädde oss så småningom. Gick ut på en promenad. Vädret sisådär. Grått ända tills vi kom hem. Då blev det sol i någon timme. 

Sysslolös eftermiddag. Jag sa till Benke att den här dagen blev hittills som barndomens långfredagar. 

Nåja - vi så klart en film som vi stängde av igårkväll. The Courier. En spionhistoria med verklighetsbakgrund från Kubakrisen på 60-talet. Benedict Cumberbatch i huvudrollen. Den var lite komplicerad att hänga med i, men det redde ut sig. 

Kommer du ihåg Kubakrisen. Jag gör det. Tog den kanske inte riktigt på det allvar som den egentligen var. Minns att vi skojade om den i skolan. Hur vi planerade sabotage mot ryssarna, när de skulle komma tågande över skolgården, med mera.

Nu återstår resten av dagen. Vi får se om den 'repar sig'. 

Promenadfynd. Alltid något.

*****

2 kommentarer:

Gunnel sa...

Jag minns hur rädd jag var för världskrig under Kubakrisen. Jobbade i Stockholm då och vi anställda stod framför radioapparaten för att lyssna till det senaste. Tror mig ha läst att Robert Kennedy kom med en smart lögn som fick "Krusse" att sluta hota och så småningom dra tillbaka sina kärnvapen från Kuba.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Tyvärr fick man inte riktigt veta hur det hela avlöpte i filmen. Så jag får nog ta till ett uppslagsverk.