måndag, mars 11, 2024

Jag vet vad du vill ...

.. och vad du menar. Tips om hur man kan avslöja sina medmänniskor, som egentligen bara pratar 7 procent, men uttrycker väldigt mycket med kroppen. Omedvetet. Det fick jag idag på en föreläsning i Vetenskapens hus. En föreläsning som anordnats av Aktiva seniorer, där vi är med.

Föreläsare var en herre som heter Bertil Mannesson.

Och han var mer än föreläsare. Han var praktiskt taget som en stand-up-komiker.

Oj, vad han fick oss att känna igen våra beteenden, gester, miner m.m.

I dryga en och en halv timme skämdes vi eller gottade oss åt hur vi kunde avslöja andra. Läsa av en medmänniska.



Han tipsade även om böcker som andra beteendevetare skrivit. 

Det blev lärorikt. Den enda nackdelen kanske blir att man börjar tänka på hur man uppträder och försöker korrigera. Synd i så fall!

 Nä - låt oss slappna av och glömma. Då blir det naturligast. Och det är ju jag som nu är 'utbildad' och kan nyttja det för att bedöma dig, om vi skulle träffa på varandra.

Jag tror det var besöksrekord på Aktiva seniorers månadsmöte. Hallen var fylld av bekanta och obekanta, som kopplade av med en god kopp kaffe och en smarrig kladdkaka. 




 

 
*****

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Minns en jul för evigheter sedan, då jag förärade exet/polisen en bok om Kroppsspråk, ja, jag tänkte väl att det kunde han ha nytta av i jobbet.
"Men Elisabet, du har jag ju köpt en bok till dig själv!" sa han leende.
Jaha, ja .., ja, just det, så var det nog.
Tycker det är hur intressant som helst, så den föreläsningen hade jag mer än gärna besökt.

Babsan sa...

Intressant i allra högsta grad

Anonym sa...

Jag känner Bertil sen länge och har jobbat med honom i teckenspråkssammanhang och sett och hört honom föreläsa flera gånger. Han är verkligen duktig och inspirerande. Jag förstår att du blev ” drabbad”! ellem

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Verkligen intressant. Sånt man inte tänker på, men är fullt upptagen med.

Bert Bodin sa...

@Babsan

Jepp.

Bert Bodin sa...

@ellem

Kul att du fick återse en bekant.

Gunnel sa...

Vilken intressant föreläsning och dessutom i en vacker lokal där jag jobbat ganska många år.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Aha - är du f.d. posttant?


Du kan gå med i Aktiva seniorer så får du liknande erbjudanden.

https://lulea.aktivaseniorer.com/program/