Så här är det.
Jag har skålat i glögg med Lars Danielsson. Givetvis! Vem har inte det? Det var också på den adressen. Man har ju sina kopplingar till UD.
Som guide i Val d'Isère skulle jag göra mig väldigt bra. Har varit där 11 gånger och två veckor varje gång. Så är det bara någon som betalar, så kommer jag med. Det går även bra att anlita mig för liknande uppdrag i t.ex. 3 dalar (Val Thorens, Meribiel, Courchevel) där jag framlevt minst tio veckor av mitt liv. La Plagne fixar jag också. Liksom Zermatt, Cervinia, Saas Fee, Ischgl, St. Anton med flera. Slå en signal.
Jag är född i Boden 1949. Det ligger som alla vet söder om polcirkeln. Vid 9 månaders ålder flyttade vi till Kiruna. Resten får du räkna ut själv.
Helikopter har jag flugit många gånger. Första gången som fyraåring. Jag minns det än i dag.
Mina bedrifter som helikopternavigatör ägde rum för några år sedan. Vi skulle dagen före midsommarafton flyga från Kvikkjokk till Staloluokta i Padjelanta nationalpark. Flera gånger har jag flugit sträckan, men det hade inte vår pilot, denna gång. Han medgav också att det var första gången som han skulle flyga den där linjen, som den dagen öppnade för säsongen. Tur var det väl att jag var med.
"Nä, nu är du på väg åt fel håll", sade jag. "Du måste ta till höger om den där toppen och sedan vänster i nästa dalgång. (Det var låg molnhöjd, så han var tvungen att flyga under molnbasen för att se.) Flygningen gick bra tills vi skulle landa.
"Har du någon aning om var man kan landa", frågade han lite skamset.
"Jodå - Ser du de där två fyrkanterna där nere på sjöstranden. Repinhägnader? Det är helikopterlandningsplatsen."
Några dagar senare skulle vi hämtas på samma ställe, men vi råkade på honom av en slump dagen innan då han damp ner utefter den led som vi var på väg längs, för att komma tillbaka till utgångspunkten. Vi chansade och frågade om vi fick åka med, eftersom vädret var pissigt och vi bara hade transportsträcka att vandra.
"Javisst - Jag skall bara en sväng till Kisuris för att lämna av en stugvärd och en hund. Men ni ryms säkert."
Till Kisuris hittade han inte heller. Men det gjorde jag.
Den extra last som vi innebar och som han inte planerat med, gjorde att vi, när vi lämnat av den där stugvärden, hade för lite bränsle för att ta oss tillbaka till Kvikkjokk. Alltså fick vi följa med och tanka i Ritsem först. Vad jag minns hittade han faktiskt dit, även om han fick snurra på lite för att söka landningsplatsen där också. Det blev mycket flyga för pengarna den där gången. I efterhand tänker jag att vi egentligen borde ha fått åka gratis, med tanke på den arbetsinsats jag gjorde. Men så är det ju kul att flyga helikopter också, så jag lät udda vara jämnt.
Grattis till Maja, som var först! Men även flera andra, som fastnat för det alternativ som var falskt. Jag är tydligen rätt "transparent".
PS. Jan! Det är klart att lite tvivel kan ju vara på plats angående de tjugotvå veckorna. Två av de veckor då du var med var ju totalt insnöade. Inte mycket skidåkning då. Så du får ett litet extra erkännande. Övriga veckor finns dokumenterade.
Lotten: Javisst! Franska. Men tyska också och swahili Det är riktigt. Fast inte swahili, när jag tänker efter.
Matilda: En får tacka för komplimangen..... För det var det väl tänkt som. Det ger dock (obs!) inget extrapris.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att kommentera.