lördag, januari 27, 2007

Lördag morgon

Frukost i stugan. Radion står på. Ring så spelar vi.

"Och nu skall vi till Härjedalen", säger programledaren, "till Alfta".

"Ja, fast nu ligger ju det i Hälsingland", sade uppringaren.
....

"Hur är det att bo sådär i vinterlandet?(!!??) Åker ni mycket skidor. Har du åkt Vasaloppet.
Det kanske är så att i dina trakter är det vanligare att ha åkt, än att inte ha gjort det"


Vad säger karln? Jag blir tvungen att stanna upp i mitt grötkok och lyssna lite mer ordenligt.

En stund senare har programledaren även placerat den årliga konferensen "Folk och Försvar" i Åre.

Hrmpf! Hur är det fatt, egentligen. Två sakfel och märkliga föreställningar om folk i "vinterlandet", på bara några minuter.

Visst skall man ifrågasätta det som sägs i radio, det som skrivs i tidningar och så vidare. Men är felfrekvensen sådär hög i saker som jag känner till, så undrar jag ju hur många felaktigheter jag serveras, och sväljer, där mina kunskaper inte är lika bra.


Inga kommentarer: