onsdag, januari 31, 2007

Vinst eller förlust

Kartan kommer att ritas om. Sverige kommer inte att vara sig likt. Ett förslag på ny regionindelning är på gång. Ansvarskommitten (bara namnet låter som hämtat från gamla Sovjet) jobbar med en del olika modeller, som tydligen kommer att redovisas om någon månad. Lite klädsamt har man förstås också läckt ut en del kittlande information.

Eftersom norra Sverige ligger mig närmast både fysiskt och i tanken, är det förstås den regionen jag funderar kring i detta sammanhang.

Idag har vi län. Länstyrelsen fungerar som statens förlängda arm. De har till uppgift att se till att vi sköter oss, enligt de regler, lagar och stadgar som centralmakten beslutat.

Nu finns förslag på att ta bort länen och bygga regioner istället. En region skulle kunna bestå av nuvarande Norr- och Västerbotten. Eventuellt kan också Jämtland och Västernorrland räknas in. Eller varför inte också Gävleborgs län. Så har vi plötsligt fått ett Norrland!

Fördelar enligt Ansvarskommittén är storleken. Inte ytan, utan innehållet, det vill säga befolkningen. En region skall helst ha mer än en miljon invånare, för att balansera andra regioner, till exempel nuvarande Stockholms län eller Skåne län.

Är "stordrift" bra i alla lägen? Kommer staten verkligen att delegera något större ansvar till regionerna än vad nuvarande län har?

Om det geografiska Norrland blir en region, kommer väl Gävle att bli vår "huvudstad". För längre än så törs väl knappas makten släppa ifrån sig något. 18 mil, som avståndet från Stockholm till Gävle är ju för många ett oöverstigligt mått. Särskilt mentalt. Det är min erfarenhet, 80 mil ännu längre norrut.

Jag har funderat över de här frågorna förr. I september 2005 var ämnet uppe förra gången. Därför tycker jag att ni i Ansvarskommittén skall ta mitt förslag till ert hjärta. Och ni kan även ta er en titt på ett färskare inlägg.

Jag vet att ni läser min blogg!



Andra bloggar om: , , , , , ,

Ansvarskommitténs hemsida.

En annan norrbottnings syn på saken, finner du hos Berndt.

Inga kommentarer: