onsdag, november 12, 2014

Det var ju inte meningen att ...

.. min tillverkning av grönkålschips skulle leda till vräkning. Men det får man ta. Köper jag ekologisk grönkål och hittar en liten pigg larv, när jag börjar skölja den, så vaknar förstås mitt sociala och empatiska system.

De sociala myndigheterna (som i detta fall består av mig) anvisade ny bostad i en hortensia på balkongen. Allt är frid och fröjd.

 - Men, säger du. Blir det inte kallt där?
 - Jo, men det var det i kylen där jag plockade upp kålen också.

Chipsen blev bra, kan jag rapportera. Och jag gjorde som Mari lärde mig på Facebook för en tid sedan. Repade av bladen. Gned in dem med olja och salt och ställde in i 200 grader i tio minuter.

Maris recept
 
Mitt resultat

 















*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Det här sprider likt elden i Västmanland .., och jag som bor i grönkålens förlovade land - Halland - ska testa detta. Vi har enorma fält med grönkål inte långt från affären, nära Harplinge. Det finns t.om. kål som är märkt "Harplingekål".

Bert Bodin sa...

Elisabet: Mina blev bra, utseende- och frasighetsmässigt. Men lite för salta. Kommer nog att använda dem mer som "tillbehör", eller som "krydda".

Anonym sa...

Hittar jag en larv i min grönkål är det tyvärr helt andra system som vaknar, ska inte gå in på vilka. Men grönkål är ruggigt gott!

Bert Bodin sa...

norbergianblue: Fegis!