söndag, november 23, 2014

Novemberghelg

En gång i tiden gillade jag inte november. Den månaden och början av maj (brunvåren) var de årstider jag gott kunde vara utan. Men jag har ändrat mig. Tror det beror på att vi för 12 år sedan beslöt att skaffa fritidshus. Då är det lättare att se det vackra som även november kan bjuda. Det dunkla ljuset; de pastelltonade färgerna. Den där brunvåren mellan snösmältning och grönska i början av maj, kan jag dock vara utan.

I helgen fick vi besök av Mikkel/Mikkelina. Bra, tycker jag. En till synes välmående räv med vacker päls jagar möss på vår tomt. Hen har också insett att man kan lura på mössen under fågelmatningen, eftersom de gärna besöker och äter upp det eventuella spill som fåglarna river ner.

Skogsmöss verkar det finnas gott om även i vinter. Andra året i rad. Men man vet ju aldrig. Rätt vad det är, så kraschar beståndet. De flesta år ser vi inte en enda.

Så på Rånlandet står vi till tjänst med ett brett utbud. Vi matar fåglarna, som matar mössen som tas om hand av räven.

Det är så det funkar.


 
*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: