lördag, januari 17, 2015

Att vara hemma i stan ...

.. en sällsynt helg, ställer till en del bryderi. Visserligen av i-landskaraktär, men ändå.

Vi nyttjar ju vårt fritidshus året runt. Flyttar mer eller mindre dit under somrarna och under övriga säsonger är det företrädesvis helgernas boning. 30 grader kallt spelar ingen roll. Vi gillar att vara ute i tystnaden i skogen vid havet.

Där följer dagarna en rätt fastställd agenda. Frukosten är väl det som mest påminner om hur det ser ut även i stan. Förutom eldning i den bastanta täljstenskaminen då.

Och det är sistnämnda som sedan styr närmaste sysslorna. För utearbete lämpliga kläder tas på. Ved ska hämtas. Fåglar ska matas - och en och annan ekorre också, verkar det som. Det kanske ska skottas lite, eller fyllas på olja i facklorna som brinner så fint på kvällarna.

Sedan går man och skrotar i de där "lämpliga kläderna" mest hela dagen, eller åtminstone till eftermiddagsduschen. De har fått hänga på även på den sedvanliga skogsrundan.

Men fräsch och nyrengjord tar man sig på sig något slappt ur det något mer magra utbud av kläder som förvaras där i skogen. Det blir vad det blir.

Men här i stan .... Så fort frukosten trillat ner i tom mage, ska man in i badrummet och skrubbas. Och det är väl inga problem. Det följer ju också ett bestämt mönster.

Men sen börjar det. Vad ska vi göra idag? Vad händer? Vad ska jag ha på mig? Och jag går in i vår walk-in-closet (eg. klädkammaren), eller som många envisas tro att det heter, walking closet. (En sån vill jag inte träffa.)

Där bläddras mellan olika jeans, chinos, byxor, skjortor, tröjor, färger. För vi ska väl ut på stan, va??? Det ska fikas. Bland folk. Kanske.

Det är nu jag ångrar att vi inte åkte ut till skogen i alla fall. Trots det lite gråtrista vädret. Trots att vi bestämt annat, eftersom det var lite fest igår.

Ibland vill jag ha valfrihet. Frihet från att välja. Det får jag i stugan.

*****

Inga kommentarer: