fredag, januari 30, 2015

Det finns ljuspunkter

Det visar sig att vi i Sverige (Man törs inte skriva "vi svenskar" längre, med risk för att bli kallad rasist.) är världsmästare på ett nytt område.

Under 2014 ökade våra köp av ekologiska matvaror med 38 procent! Inte dåligt. Det är alltså världsbäst.

Själv försöker jag bidra så mycket det går. Ekologisk mjölk, grädde, filmjölk är självklara i vårt kylskåp. Grönsaker också, så långt möjligt. Bananer, förstås. Man vill ju ha de godaste. Och de ekologiska smakar mer. Jag lovar.

På köttfronten (som hos oss inte är så stor) har vi förmånen med ren- och älgkött. Tala om ekologiskt. Kött från den vanliga butiken köper vi kanske 4-5 gånger per år. Och då närproducerat.

Ekolök, dito lime, och en förtappad fänkål
Många anser att det är för dyrt att hålla den här linjen. Jag kan förstå det, men tycker att det är viktigt att vi alla som kan, köper mer. Kanske leder det till ökad konkurrens och en utjämning av priserna på sikt. Några snabba fix finns nog inte. Och visst bryr jag mig om priset. Är det för stor skillnad mellan eko och annat, så köper jag oftast inget av just den varan. Som den fänkål jag lade på vågen och tryckte in den ekologiska varianten på displayen. 37 kronor! Nej - den fick bli kvar i butiken. Den gången köpte jag istället vanlig fänkål.

Många andra bryr sig inte. Överhuvudtaget! Det ser jag exempel på nästan varje gång jag handlar. Lite medveten kan man väl vara. Svenska äpplen till exempel. Betydligt godare än att köpa kinesiska. Eller holländska, som ofta smakar vatten.

Svårt är det inte. Det gäller bara att tänka.
Många kan det. Fler och fler, som sagt.




*****
Läs även en artikel i DN om detta.

Tänkvärt

Inga kommentarer: