onsdag, december 14, 2016

Jag är rätt bra ...

.. på geografi. Det hävdar jag med bestämdhet. Var alltid intresserad av det i skolan och blev tidigt "kartnörd". Jag blir också rätt störd över folk som i frågesportsprogram i TV inte verkar veta ett dyft om världens fysiska utseende.

Förutom den vanliga geografiboken, hävdas att en annan bok ingick i barnens undervisning om Sverige. Nils Holgerssons underbara resa. Jag kan inte säga att vi fick läsa den; än mindre användes den som undervisningslitteratur. Kanske är det därför jag är så okunnig om handlingen i den. (Jag tror ändå att jag sett en filmatisering någon gång för länge sedan.)

Men man lär sig mycket av korsord. Det hävdar jag också bestämt. Så den där gåsen Akka, som Nils flög omkring med, och som blivit en symbol för Skåne, är en myt. Aldrig har jag sett någon illustration av de förmodligen hundratals jag har sett, där Nils flyger på en örn. Jag var tvungen att börja googla, när jag fick in svaret på frågan om vem som bar Nils norrut. Det blev Örn.
 - Va, tänkte jag. Nu har väl korsordsmakaren snurrat till det för sig, i alla fall.

Men tydligen gjorde han det den lille Nils. "Främst örnen Gorgo (etappen Stockholm-Kebnekajse, eller ungefär en tredjedel av hela resan ..."), fick jag läsa på en sajt som beskriver så kallade faktoider, dvs fakta som vi inte riktigt har koll på, eller har förträngt.

Men den sajten skulle nog behöva lite geografikunskaper. Skulle sträckan Stockholm - Kebnekajse utgöra en tredjedel av hela sträckan från Skåne till Lappland. Nä - snarare två tredjedelar. 1300 km, gentemot 660.

Men, som sagt. Alla löser inte korsord. Alla har inte lärt sig.




*****

Inga kommentarer: