måndag, mars 05, 2018

Av en slump ...

.. fick jag härom veckan veta att man kunde vaccinera sig mot lunginflammation. Det sas också att de som är över 65 starkt rekommenderades att göra det. I stark åminnelse har jag också den hemska tiden, då den sjukdomen slog till klockan 15 en tisdag 1993, då jag jobbade i Arvidsjaur. Jag gick från frisk till sjuk på några timmar och hann nästan inte köra hem till Luleå.

Där blev jag sedan sjukskriven i fem veckor. De två första brydde jag mig inte om att gå till doktorn. Tänkte att det går väl över. Kraftig feber. Över 40 grader. Men till slut orkade jag inte mer och fick medicin. Men fel sort. Den hade ingen verkan. Ny kontakt och ny medicin. Nu, på tredje veckan började det kännas lite bättre. Men så svag jag var. Den veckan när jag steg upp på vågen hade jag gått ner åtta kilo. Och det märktes. Jag är ju ingen tungviktare precis. Det tog alltså fem veckor innan jag var på benen igen. Den sjätte veckan var sedan länge en fjällsemester planerad, så det blev en bra konvalescens.

Det där kom jag ihåg en dag i förra veckan och ringde förstås min vårdcentral. Där fick jag prata med en väldigt trevlig sjuksköterska. Han tyckte också att jag borde göra det.
 - Ska jag boka en tid, frågade han.
 - Jatack, sa jag. Jag kan komma närsomhelst, i stort sett.
 - Men då ska vi vara lite kloka. Så jag vill boka in dig till den 05 mars. Blir det bra klockan 13.20?
 - Det går fint.
 - Vad bra, då ses vi kanske.

Varför skulle vi vara "lite kloka"? Jo, från och med femte mars blev det gratis för 65-plussare. Nu är ju inte du så himla gammal, så du vet väl inte hur det är i ditt landsting, eller region. Men du kanske kan tipsa någon i din närhet, som kan behöva en "shot".

Nu är det gjort för min del. Och det tackar vi för.

*****

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag tog den också. Sedan vi låg däckade i influensa och lunginflammation - så dåliga som vi aldrig någonsin tidigare varit - tänker jag iaf göra allt som står i MIN makt för att undvika detta elände.

Ingela sa...

Hej! Behöver fråga om en sak (inga möbler - garanterat!) men hittar ingen epostadress till dej. Har du kvar min kan du väl skicka ett mail så att jag får kontakt?
/Ingela

Bert Bodin sa...

@Ingela.

Jag har inte kvar din. Men min är enkel och okomplicerad: bert.bodin@telia.com

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Jo, man vill undvika det eländet om det går.

Och tydligen ska det ge livslång immunitet. Man behöver inte ta den sprutan igen.

Å andra sidan är den inte riktigt heltäckande. Skyddar mot tre olika typer av lunginflammation.

Thalassa sa...

När jag -för första gången - tog influensavaccinet i höstas blev jag erbjuden den sprutan också. OK sa jag, och fick den i andra armen. Gratis i Sthlm.

Bert Bodin sa...

@Thalassa

Se där! Då är vi garderade.

Turtlan sa...

Här hänger jag på: Exakt, skyddar inte mot alla lunginflammationer men de orsakade av pneumokocker ger de effekt emot eller ger en lindring vid ev. sjukdom. Alltid något :-)

Så det har blivit gratis hos er? Det skiftar ju över landet. Kännervatt här i mitt område är det inte så aktivt erbjuda vaccinationen. Känner för min egen del att jag är dålig tänka på det trots jag arbetar med en grupp som bör ta!

Ja ja, hon i branschen har nu passat på uttala sig ;-)