söndag, mars 04, 2018

Blir det som det blir, eller blir det som du vill

Är du mobilberoende. Skulle jag vara det? Ja, det kanske man skulle ta och fundera lite på. Visst använder jag mobilen. Rätt mycket ibland också. Som uppslagsbok. Som nyhetsförmedlare. Kameran är med jämt. Så visst kan jag säga att jag är beroende av den, som praktiskt hjälpreda.

Men jag har den inte påslagen dygnet runt. Och jag går inte omkring på stan och snackar goja, eller isolerar mig med öronpropparna inpetade i hörselgångarna, ständigt. Slösurfar gör jag väl någon gång.


Skräckexemplen är många, där folk mår rent illa av den, utan att veta att det är just telefonen som är orsaken. Depression. Prestationsångest. Rädsla att bli lämnad utanför. Ja, exemplen är många. Det har till och med blivit så att de som borta i Kalifornien sitter och hittar på nya funktioner och appar, har börjat inse att de ställer till problem. De börjar ångra sig.
 - Vad har vi ställt till med?

Ja, det blir som det blir. Det blir vad man gör det till. Det blir som jag vill.

*****
Här finns ett bra reportage om frågan. Och lite råd i länkarna.

3 kommentarer:

Babsan sa...

Kan inte öppna länken 🤔🤔

Bert Bodin sa...

@Babsan.

Tack för påpekandet. Nu har jag fixat det, hoppas jag. :-)

Babsan sa...

👍👍👍