tisdag, mars 13, 2018

Lurad

Hur ska jag göra nu? När vi för sju år sedan köpte ny bil, hade vi funderat fram och tillbaka. Inte över märke, men det fanns ju så många varianter. Valet föll till slut på en Audi A4, som redan var extrautrustad med finesser som vi tyckte att vi ville ha. Vi fick den till bra pris, eftersom den fungerat som "demoexemplar".

Sedan dess har vi kört den måttliga 1000 mil per år, ungefär. Vi passerade 7000-strecket i förra veckan.

Miljöpremie fick vi också. Det var i form av skattefrihet i fem år. Det var ju en diesel. Jämsides med etanolbilar var det på den tiden, bra.

Nu har tiderna ändrats. Nu känner jag mig som en bov, så snart jag tar bilen ur garaget. Det sker i och för sig rätt sällan. Bilen används till och från stugan på rånlandet, fyra mil hemifrån. Högst en gång per vecka. Ibland är det två veckor mellan besöken där. Gäller vintertid. Det är 95% av de körningar vi gör. Vi hör ju till de lyckliga som bor så mitt i stan som det överhuvudtaget går, så behovet av bilkörning är minimalt.

Vi valde också diesel med tanke på den låga bränsleförbrukningen. Hittills har vi haft en snittförbrukning på 0,47 liter per mil. Ibland har vi varit nere på 0,38. Låg förbrukning innebär ju förstås mindre utsläpp än de som förbrukar dubbelt så mycket. Logiskt.

Vem ska vi skylla på nu. Ingen kommer ju att vilja köpa en bil, som kanske inom en framtid blir förbjuden att köra i städerna.

Från ängel till skurk.
Jag känner mig lurad.

Kommer Audi att ge mig en ny bil?

*****

6 kommentarer:

Thalassa sa...

Inte samma problem, men vad ska vi köra? Har kört SAAB sedan 1979.

Bert Bodin sa...

@Thalassa

Ta en Tesla, vet'ja!

;-)

Wille sa...

Var det inte det jag skrev till dig om för en tid sedan.men nu när in. Kamprads pengar ska till återinvestering i Norrland; ta och satsa på utbildning av arbetshästar, egen hästavel. Ungdomar som vill/önskar jobba med lantbruk. T EX!
MARGARETA

Bert Bodin sa...

@Wille.

Hänger inte med riktigt i ditt resonemang.

Vad har Ingvar Kamprads arv med min bil att göra?

Kommer ihåg att du någon gång kommenterat i något sammanhang här i bloggen, men minns inte vad det då gällde.

Turtlan sa...

Svänger fort tänker jag. Om något år kanske det ändrar sig igen. Elbil är ju bra men materialet till battteriena kanske inte de bästa heller och var de kommer ifrån.

Hur man än vänder sig....

Bert Bodin sa...

@Turtlan.

En viktig invändning. Batterier "tar" en del miljö för att kunna tillverkas. Det är så sant, så sant.

Själv försvarar jag mig med att vår bil dels drar mindre än en halvliter per mil, samt att vi kör så pass lite. Det finns värre bovar än jag. Snöskotrar, t.ex. skulle jag kunna ta bort för nöjeskörare utan tvekan, om jag styrde och ställde.