onsdag, mars 14, 2018

Rundtur

Jag satt i lugn och ro vid frukosten, när telefonen ringde. Numret var obekant, vilket får mig att ana försäljare. Men jag svarade.

Det var så att vi skulle flyga till Tromsø om ett par timmar. Direkt från Luleå.
 - Jag är ledsen, sa tjejen i luren. Men flighten är inställd idag. Jag har två platser kvar på ett alternativ.

Och så blev det. Skandinavisk rundtur Luleå-Stockholm-Oslo-Tromsø. 65 mil blev 300. En timme blev sju. En direktflygning blev tre. Jobbigt och tröttsamt med kort anslutningstid på Arlanda.

Men i solnedgången sänkte sig planet mot en av mina favoritstäder. Långhelg med goda vänner, upplevelser och god mat.

*****

6 kommentarer:

Cecilia N sa...

Det var en gåta som var svår att ens tänka sig.
Å andra sidan är det ganska svårt att förstå att om man kliver på ett plan på Midlanda så hamnar man inte i Göteborg som man tänkt utan i Luleå.

Allt hade ju snabbt kunnat få sin lösning om de redan på marken sade "Välkommen till den här flighten till Luleå."
Men det verkar ju ingen ha sagt/reagerat på.

Bra att du hamnade där du skulle!

Bert Bodin sa...

@Cecilia N.

Jo. Vi kom fram, även om det blev en del onödigt flygande. Och så missade vi en halv dag, förstås.

Kersti sa...

Så bra att ni kom fram tillslut. Vi hade en sådan resa en gång när vi på en långhelg såg fyra av Italiens flygplatser + någon till. En resa vi minns kan man säga. Vi skulle möta våren hade vi tänkt men just den helgen var det svinkallt i södra Italien och en del regn. I Sverige var det värmebölja och + 25. Det blir inte alltid som man tänkt sig.

Bert Bodin sa...

@Kersti.

Tack och lov har jag varit rätt förskonad från resetrubbel genom åren. Det är rätt tröttsamt när cirklarna rubbas.

Undantag finns, förstås.

iZac sa...

Ute och klimatkompenserar för diesel-bilen förstår jag. ;)

Anonym sa...

Det behövs inte mycket för att cirklarna ska rubbas när man ska iväg någonstans. För någon vecka sedan hade vi satt oss på våra platser i planet till Mallorca, fått sedvanlig säkerhetsdemonstration, och slagit upp medhavda böcker och korsord, när en vänlig röst i högtalaren ber oss plocka ihop våra pinaler igen, då det upptäckts något tekniskt fel. Och vi fick återvända till hallen, och till en annan gate, för någon timmes väntan på ett reservplan. Blir sällan irriterad, men situationen är ju lite annorlunda när man ska resa bort.