måndag, april 16, 2018

En stor fördel ...

.. med ett slutfört arbetsliv, är att man kan ligga kvar till klockan åtta en måndagmorgon.

Lyssnar på radion. Naturligtvis P1. Då är man välorienterad om världslägets plus- och minusvärden. Dessutom får man kunskaper om författarinnan Linda Skugges (som jag har ett klart ickeförhållande till) hälsotillstånd i och med att hon diagnostiserades med sjukdomen Addison redan 2013.
- Jag kan inte utsätta mig för stress, berättar hon mångordigt med generös inblandning av "fan" och "djävla" och i en hastighet som vid bilkörning skulle jämställas med 178 km/tim.

Tur att hon får medicin, tänker jag. Annars skulle hon nog behöva ständig eskort av brandförsvaret också.

Sedan kan man ju vända blicken ut genom fönstret bakom huvudgärden medan man väntar på frukosten, och konstatera vilken färg norrbottenshimlen bjuder.

*****

2 kommentarer:

Cecilia N sa...

Jaså ni har färg?
Här är himlen vit. Antagligen all tinad snö som omplacerat sig.
Jag är inte pensionär men är oftast ledig på måndagar ändå. P1 står på men jag hör bara brottstycken här och var. Sovmorgon är min melodi.

Bert Bodin sa...

@Cecilia N

Jaså. Ja, du har ju inte tillgång till norrbottensvarianten av himlen.

Då blir det som det blir. 😉