tisdag, januari 15, 2019

Inget att skriva hem om

En så'n där vanlig tisdag. Då inget händer. Egentligen. Men det beror mest på mig själv. Förstås. Antingen är jag inte tillräckligt aktiv. Eller också är jag inte tillräckligt uppmärksam. Alternativt tycker jag bara att inget hänt. Men det har det ju.

Morgon på gymet. Lite mer folk än vanligt, men ingen bekant. Jo, en kollega till min pappa (Och lite till mig själv också faktiskt. Jag har jobbat på tidning en gång i tiden.), tog försiktiga steg in i omklädningsrummet, när jag var färdig med min session och var på väg att klä på mig.
 - Oj, det ser tungt ut, sa jag.
 - Jo. Jag har en neurologisk åkomma, sa han.
 - Ajdå.
 - Ja det kan man säga. Inte att det gör ont. Men det är besvärligt. Men träning är bra.

Hemma igen. Pip i telefonen.
 - Blir det nå'n lunch, löd frågan på messenger, från en kompis.
 - Visst. Vad sejs om en kul tur?
Det blev tyst från andra änden. Men till slut kom ett svar.
 - Okej. Klockan 11.30. Sejfilé på Kulturens hus. ;-)

Så blev det. Och just där verkar "halva bekantskapskretsen" hålla till emellanåt. Vi blev sittande rätt länge. Tyvärr måste jag också erkänna ett brott. Jag har ätit en semla. Jo! Jag vet att det är hemskt. Semlor tillhör februari. Men den var liten. "Härbakad minisemla" stod det på skylten där de små förföriska bakverken stod.

Lovar bot och bättring.

Men efter lunchen var det lugnt. En sväng på stan för nödvändiga inköp. Kaffe till extrapris - ja, du vet - och allt det där andra som behövs. A-fil. Ekologisk, givetvis. Basilika och timjan, tog slut vid gårdagens lasagnemakande. Viltfond, likaså.

Värmeljus (refiller, alltså - här köps inga aluminiumgrejer) blev det på nästa inköpsrunda på den där affären där man är oftare än på ICA. C O, alltså.
 - Lugnt såhär i januari, sa jag till killen i kassan, där jag var ensam kund.
 - Jo, här händer inte mycket i mitten av januari. Men pensionen kommer väl om några dagar och då blir det fart.
Jag var även på jakt efter halogenlampor. Har nämligen hört att de kommer att försvinna. Ett EU-direktiv. Vi har just sådana infällda i kökstaket i stugan. De har i och för sig hållit i 16 år, men jag vill helst inte byta ut hela belysningen, bara för att en lampa pajar. Jag tänker hamstra. Det var ju bara det att man måste veta exakt vilken typ av lampa man har, så att man inte köper fel. Så förutseende har jag inte varit att jag noterat det. Jag är för EU, men inte just nu.

Undrar vad som händer ikväll.

*****

2 kommentarer:

V sa...

Den här veckan är årets bästa shoppingvecka för mig personligen! Ser alltid till att göra ev. inköp och påfyllning i tvätt/städförråd just nu. Njuter av de folktomma butikerna. Har t.o.m. varit till Storheden på en lördag. Och det gick alldeles utmärkt! Ofta är det dessutom nedsatt pris på det jag har på min lista.

Bert Bodin sa...

Undviker man de hysteriska, och de är de flesta, så fixar man det mesta. I ett nafs.