söndag, december 08, 2019

Åldern - och visheten

I förmiddags lyssnade jag lite förstrött på P4:s Söndagsmorgan. Programmet heter ju så, eftersom det är Morgan Larsson som är värd, tillsammans med en bisittare (sidekick, för dig som inte klarar svenska), idag skådespelerskan Petra Revenue.

De har alltid ett löst tema speciellt för dagen. Denna söndag handlade det om material. Vilka material gillar du, vilka ogillar du? Folk uppmanas att skriva in sina upplevelser på programmets sociala mediesida.

Mest förundrad blev jag av att de båda programledarna blottade brister i sina kunskaper. Kunskaper som jag själv haft "hela livet" känns det som. Morgan hade exempelvis aldrig hört talas om mexitegel och var tvungen googla. Jo - han kände ju igen materialet när han såg det, men hade aldrig hört talas om det.

En flanellograf var nästa mysterium. Det visste bisittaren vad det var, men hade rätt konstiga uppfattningar om hur den funkade.
 - Det är en tavla med flanell, som man kan sätta upp bilder på. Bilder som man har ett kardborreband på baksidan för att att de ska fästa.

Va!?? De flanellografer jag kommit i kontakt med fungerade då utan kardborreband, för kardborreband existerade inte, även om det uppfanns redan 1942.

Eternit var nästa obekanta sak för herr Larsson. Petra, däremot, äääälskade det. Tills hon fick veta att det var ett material som är rätt "farligt", eftersom det innehåller asbest.

Men det som förvånade mig mest var att de inte kände till merinoull. Ull tyckte de om. Mycket. Men merino spekulerade de i, vad det kunde vara för material. Att det är ull från merinofår hade de ingen aaaaning om.

Så märkligt, tyckte jag.
 - Men de är väl för unga, tänkte jag och kollade upp personerna.
Morgan fyller 50 nästa gång. Petra 56.
Ungdomar?  Näe!
Bubbelfolk? Jo!

*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men det innebär att dom är bra mycket yngre än vad vi själva är.
Alla tre orden är helt bekanta för mig, inte minst flanellografen som jag älskade som lillflicka - det var ju som tv nästan - innan vi hade tv. På flanellografen hände de mest fantastiska saker och jag minns mycket tydligt när den där unge mannen eller gossen klättrade upp i ett träd för att se .., det var väl Jesus förmodligen?Jag minns precis hur tant Iris som höll söndagsskola puttade upp bilden av gossen/mannen - vars namn jag glömt - i trädet och hur han ibland trillade ner.
Så .., användes flanellograf för dom här radiopratarna?
Gick dom i söndagsskola?
Men mexitegel borde dom kanske ha kunnat?

Cecilia N sa...

Jag är 56 år och kunde vartenda material.

Sackeus hette han, den kortvuxne tullindrivaren som klättrade upp i en sykomor eller ett mullbärsträd för att kunna kolla på Jesus.
Sackaios heter han nuförtiden.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Men jag tycker alla de där exemplen är så allmängiltiga att de borde vara kända. Och vad gäller merinoullen, så var de tre personer i studion just då. Alla var som frågetecken. Merinoull diskuterades mycket för några år sedan, eftersom det fanns frågetecken angående etiken vid framställningen.

Så himla unga är de väl inte. 50 och 56. Några år yngre än du bara. ;-)

Bert Bodin sa...

@Cecilia N

Där ser du. Du visste.

Historien med Sackeus känner jag vagt till. Men inte att han ändrat namn. :-)