lördag, december 14, 2019

Jag vet ...

.. att man inte ska gå på stan en lördag. Speciellt inte en lördag i december. Men vi ville ha en stund med en kopp kaffe och lite gloende på folk. Om man nu hittar ett ledigt bord, förstås. Det gjorde vi mot alla odds.

Men någon affär vågade vi oss inte in i, mer än Coop och Clas Ohlson. Där köper man ju livets nödtorft.

På väg till Coop passerade vi en folksamling. Det var människor som rätt högljutt diskuterade med några från Nordiska motståndsrörelsen (Nazister, alltså!), som stod där och försökte se viktiga ut under sina fanor.

Några av dem gick i folkströmmarna och delade ut flygblad. En av dem närmade sig mig med ett förbindligt småleende.
 - Varsågod, sa han och räckte mig bladet.
Jag vinkade avvärjande.
 - Nejtack. Ta och tänk en runda till,  sa jag och gick vidare. Egentligen hade jag velat säga något mer, men ilskan hindrade mig.

Jag såg även en kvinna med två barn som gick förbi. Hon spottade demonstrativt mot demonstranterna och förklarade sedan för sina förvånade barn, som förståeligt nog inte insett vad det handlade om.

När vi passerade på väg tillbaka med våra kassar var nassarna borta.

Jag hoppas det var sista gången jag såg dem. 

*****

2 kommentarer:

Turtlan sa...

Ja det är så upprörande! Bra att folk tar diskussion med dom men tveksam på att de ens lyssnar.

Bert Bodin sa...

@Turtlan

Fanatiker gör sällan det. Men bra att folk reagerar.