torsdag, december 05, 2019

Hej på dej, Toyota

Idag hörde jag att Högsta Förvaltningsdomstolen godkänt tre föräldrapars önskan om att få döpa sina barn till namn, som Skatteverket hade motsatt sig.

Folk får väl heta vad de vill, kanske man tycker. Men hur kommer ett barn, döpt till Prins att mötas i framtiden. I skolan eller så småningom arbetslivet?

Och vad kommer en barn döpt till Ford att tycka om sina föräldrars val. Visst - namnet fanns någonstans i släktträdet, och vem vet ... kanske får han så småningom om lillasyster Mercedes, som ju förvisso är ett kvinnonamn.

För att inte tala om J. 
 - Vadå J, undrar du.
Jo, en mamma och pappa vill döpa barnet till J. Praktiskt? Mellannamn Q, kanske? Eller Z?

Ja, ja - de får heta vad de vill. Men jag kan ge mig på att någon av dessa tre kommer att vilja byta när de uppnått myndighetsålder.

*****
Läs mer här!
Och här.

2 kommentarer:

Allmycke sa...

I Canada hade jag en arbetskamrat som var döpt till Tiny - eftersom han var bara en liten räka vid födseln. 25 år senare när jag lärde känna honom vägde han sina modiga 120+ kg och var allt annat än en liten räka. Alla väntade sig en späd, spenslig person när de hörde namnet - istället kom den här stora, bullriga personen.

Bert Bodin sa...

@Allmycke

Det har han säkert fått höra kommentarer om.