söndag, december 29, 2019

Lugna gatan - men inte

Så har vintervädret slagit knut på sig själv, för vilken gång i ordningen den här "vintern". Vaknade vid halvfemtiden i morse av att regnet slår mot rutorna. Underkylt, dessutom. Den nya sortens regn, som blivit så inne de senaste åren, men aldrig förekom för några decennier sedan.

Lokaltrafiken inställd under en period på morgonen, och ideliga varningar i radion om att lämna bilen hemma. Liksom på nätet och i väderapparna.

Huvvaligen!

Men i övrigt är det lugnt. Vi har sedan igår haft en gäst (traditionsenligt varannat år till nyårshelgen) och har nog med att äta, fika och prata. En sväng på den nygrusade stan och de uppvärmda trottoarerna, som är säkra för gångtrafikanter. Färskvaror måste inhandlas, och knytisplanering för nyårsaftonen, som i år ska ske söder om stan, om väglaget skärper sig. Just nu är det alltså tveksamt att ge sig ut.

Vi får se.



*****

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Och vi har fått en gäst redan nu, vilken avled under natten. En mus i bilen.
Å, så roligt. Nu vet jag knappt om jag vågar köra in till affären. Kanske har den hela släkten där?

Anta Snaque sa...

Jodå, underkylt regn förekom visst även tillbaka i tiden. Det har vinterstrilat någon gång då och då under varje decennium så länge jag kan minnas. Och det är lääänge.
Gott slut på 2019!

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Haha. Ja det lär du märka.

Bert Bodin sa...

@Anta Snaque

Men nu är det ju för sjutton två gånger i veckan!

Grrrrr ......

Christel sa...

Ledsen att vi skickat upp den skånska vintern till er.
Så länge jag haft körkort, jag lovar det är länge, har jag varit ute på vägar som varit glashala.
Nuförtiden är det sällsynt. Nästan alltid mellan tre och tio grader. Plus alltså.

Bert Bodin sa...

@Christel

Jaså - är det du, som fixat det här eländet. Hm!??

Ska försöka få till en hämndaktion. I juni!

;-)