onsdag, december 25, 2019

Chock

Julaftonskvällen blev lugn och fridfull. Som den ska vara. Rätt tidigt kom jag i säng också. Lite beroende på att jag inte kände mig riktigt kry. Men jag hade inga förhoppningar om en god natts sömn, eftersom jag slumrat och sovit vid flera tillfällen under dagen. Det brukar bli så då.

 - Vad är klockan, frågade jag Benke när jag (ja, vi båda) vaknade till på allvar på morgonen. Jag vet att jag vaknat till under natten en gång vid 5-tiden.
 - Tjugo över åtta, tjugo över åtta, sa Benke
Va!? Så länge har jag inte sovit sedan tonåren. Jag trodde knappt det var sant utan var tvungen kolla själv. Jo, det stämde. Klockan närmade sig halv nio.

Vi diskuterade om det kanske hade blivit tidsomställning i natt och sommartid, så att klockan egentligen var 07.20. Även det skulle ha varit rätt sent för oss. Men vi hade inte hört något om att tidsomställningsdatum skulle vara flyttat till juldagen. Den "hysterin" hade i stå fall förbigått oss helt, vilket i sig är otänkbart. 

Det blev frukost. Lite radiolyssnande. P4 hade något som hette Sverigematchen med två helt hysteriska programledare som ställde hur enkla frågor som helst, och försökte få någon sorts spänning bland de tävlande, som ringde in. Bytte till P1.

Spanade lite på balkongen. Ute snöade det lätt, mycket lätt, ja nästan inte alls.

Tulpanerna är på väg.

*****

Inga kommentarer: