Men så finns de där andra. De som ser en, när man kommer in. Som säger hej med ett leende. Och som kan sina saker.
Teliabutiken här i stan är ett exempel. En ung personal, som är så kunnig, trevlig och intresserad. Där får man hjälp med alla problem man har, när det gäller telekommunikation, och numera även TV. (Vi har Telia bredband och TV i huset.)
Ett annat ställe är Systembolaget. Så serviceinriktade, så trevliga i kassorna.
Och så har vi förstås COOP, ICA, Clas Ohlson, Kjell & Company, Apoteket (det riktiga, alltså) i den skaran också.
Idag har jag besiktat bilen. Jag vänder mig alltid till Bilprovningen (den riktiga, alltså), eftersom jag anser att obligatoriska skyldigheter inte ska driva privata företag. Och här blir jag alltid glad. Så himla trevlig personal. Duktiga. Delar med sig av sina kunskaper. Berättar gärna om vad de ser eller inte ser, när det besiktar. Bjuder på kaffe gör de också. Inte heller behövde jag betala för mig. Fast det berodde på att de hade strul med kassasystemet.
- Den här bilen är ju ny, sa killen som hade hand om min.
Jag tyckte han sa - du måste skaffa en ny.
- Va!? Måste jag köpa en ny?
- Nej, nej. Den här är ju som ny, skrattade han.
- Men den är ju tio år gammal, protesterade jag.
- Jo, men välskött. Inga problem alls. Det är bara att köra vidare.
Som sagt. De är så trevliga. Inte undra på att de ligger 2:a i landet på just den här anläggningen. Det lönar sig säkert.
Helt rätt omdöme. |
Instämmer i mycket: personal på Bilprovningen tycker jag ofta är väldigt sympatiska och vänliga. Nu är jag ytterst sällan inne på Systemet, men de gånger jag behövt hjälp har jag varit så glad över deras servicekänsla.
SvaraRaderaSämst bemötande någonsin fick jag på Hemslöjden i Halmstad. Kom in i butiken, en kvinna satt bakom kassan och tittade aldrig upp, svarade inte ens mitt hej .,. totalt nonchalant. Och nej, jag vill inte bli krusad, det är inte det.
Där tackade jag för mig och gick ut .., affären är nu nedlagd.
Det här med service är så viktigt. När jag hade sommarjobbande ungdomar i kassan som skulle läras upp, försökte jag betona det här att för att man är servicevänlig, behöver det inte betyda att man plattar ut sig, att man är mindre värd. Tvärtom.
@Elisabet
SvaraRaderaExakt så. Det finns ingen anledning att "krypa" för kunderna.