lördag, september 17, 2022

Boknytt

Ibland gillar jag mycket spänning.  I alla fall i bokform. Så kallade spänningsromaner går hem hos mig då och då. Senast läste jag Fredrik T Olssons Ett vakande öga, som handlade om något som kanske kan bli verklighet, nämligen elavbrott. Inte vilket elavbrott som helst, utan ett som drabbar hela Sverige, ja hela världen. 

Det är tack och lov fantasi, men det får en att tänka efter. Hur sårbara är vi, egentligen? Den där boken läste jag för några år sedan plus en till av samma författare, som också var bra. Men sedan dess har jag inte hittat någon produktion av honom.

Omslaget fastnade jag för. Direkt!
Idag släntrade jag in på bokhandeln och fastnade direkt för en bok, faktiskt beroende på omslaget, där den stod bland nyheterna. 

Inte hade jag hört talas om författaren Bethany Clift, än mindre läst något av henne, men det blev köp. Dessutom rabatterat pris för medlemmar i Akademibokhandeln. 

Den här boken handlar också om vår sårbarhet. Och kanske rätt aktuell och skrämmande. Världen har drabbats av ett virus. 6DM heter det. Det betyder "Six Days Maximum". Det är den frist man har från smitta till döden, och döden har svept över jorden. Mänskligheten utplånad. Men en människa finns kvar. Hon har klarat sig av någon outgrundlig anledning. Vad gör hon nu av sitt liv?

"En smittande roman. Det går inte att sluta läsa", skriver en recensent. 

Vi får väl se. 


*****

11 kommentarer:

Babsan sa...

Tack för boktips🤗

Bert Bodin sa...

@Babsan

Väl bekomme. Du verkar ju sluka böcker. 👍😊

Thalassa sa...

har jag på min ”Goodreads-Want to read-lista” efter rekommendation av brorsan. Läser nu Kate Quinns ”Diamantögat”, som jag ivrigt väntat på efter att ha läst hennes två tidigare. Stor besvikelse! Alldeles för mycket krigsskildring, så jag lägger nog ner (= klickar bort) den boken. Har du läst hennes böcker?

Bert Bodin sa...

@Thalassa

Kate Quinn har jag aldrig läst. Första gången jag ser namnet.

Thalassa sa...

Då rekommenderar jag någon av hennes tidigare böcker. Roskoden, Kodnamn Alice (nominerad t Årets Bok för några år sedan, tror jag) är ett par. Flera av oss som väntat på Diamantögat är dock besvikna. Vet inte om det spelar någon roll, men har bara diskuterat denna med kvinnliga läsare.

Bert Bodin sa...

@Thalassa

Får ta mig en titt på hennes bokbaksidor.

Gunnel sa...

Tack för tipset! Det är böcker som får en att tänka som man minns länge. Jag behöver ibland ett litet avbrott från deckarna.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

I många deckare är det så många personer inblandade i handlingen, att jag "tappar bort" mig och till slut inte fattar något alls.

Babsan sa...

Har läst flera av Quinns böcker men missat den senaste .Laddar genast hem

Elisabet. sa...

Tänk, vad omslaget kan locka - eller ha motsatt verkan -! Ser det alltför putti-nuttigt ut, avstår jag ofta.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Hörde ett inslag i kulturradion i förra veckan
En undersökning visade att omslag har större betydelse än man tror.