måndag, juni 19, 2023

Hur ser han ut

Jag förstår att det finns vuxna människor, men i yngre generationer än min, som inte känner till 'gamla' begrepp, produkter etc.

I morgonens Kulturnyheterna fanns ett inslag om en musiker som reportern träffat. 
 - Han hade brylékammat hår ...

 - Hoppsan, tänkte jag. Hur ser det ut?

Hämtar information från Wiki.

"Crème brûlée (franska: ”bränd grädde”; även crème brulée enligt den senaste franska stavningsreformen)"


Hade han bränt håret med för varm locktång  kanske. Eller hade någon hårtest hamnat inne i fönen och kommit i kontakt med glödtrådarna?

Förmodligen menade reportern brylkrämskammat. Brylcreem fanns förr. Men häpnadsväckande nog, finns det även idag. Det kände jag faktiskt inte till.

Måste forska vidare.

*****

6 kommentarer:

Gunnel sa...

Glömmer aldrig brylkrämsreklamen, kan till och med sjunga den.

Brylkräm ger stil till alla killar
brylkräm från 7 till 70 år.
Brylkräm ja alla flickor gillar
män med brylkrämsstilen på sitt hår.

Undrar hur han ser ut, mannen med det brylékammade håret?

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Ska försöka ta rätt på det.

Monet sa...

Du har missat något! Brylcreme smetade Elvis in sig med och fick sin speciella look. Och alla killar, inte bara raggarna, använde det, ungefär som dagens hårprodukter - sånt som får halvsnaggat hår som Casper i Arvingarna har att se både fett och stelt ut på samma gång.

Kan dessutom lova dig att detta har absolut ingenting med den gudomliga efterrätten crème brulée att göra!

Min pappa som tillhörde generationen innan använde Watszins Keratin i blå flaska (reservation för stavning) med omisskännlig, speciell lukt. Men avsikten var densamma - att forma och se till att det såg blankt och tillrättalagt ut.

Bert Bodin sa...

@Monet

Nej - jag har inte missat något. Reportern sa 'brulekammat'.

Brylcreem känner jag till från barndom och rätt långt framåt.

Watzins keratin, likaså. Det använde min pappa.

Monet sa...

Ja, hur man nu stavar de gamla produkterna och uppenbarligen fortfarande använder dem. Tänkte väl att du visste vad det var, inklusive fädernas hårvatten. Intressant fråga är ju om de flesta män idag använder sånt här? Min man har sedan decennier ”en bred mittbena” som han uttrycker det så det är liksom inte aktuellt. Och jag frågar inte heller 55+plussönerna!

Bert Bodin sa...

@Monet

Om man googlar brylkräm hamnar man på sajter som säljer produkten, som verkar finnas i olika varianter. Brylcreem, stavas det.