onsdag, juni 21, 2023

Återigen ...

.. tvingas jag konstatera att vi får leva även denna sommar med bristvaror. Eller utan, kanske jag skulle säga. 

Det var väl julen 2021 som det var ansjovisbrist. Ansjovis hör ju på något sätt julen till. 
Den bristen ser vi inte nu. Lagren verkar fyllda. 
 
Men så har vi det där med sommarsederna. Till de hör rånen. Inte av banker, eller butiker. Nej - det gäller kakorna. Alltid, alltid har jag förr kunna njuta av den sort jag gillar bäst. Vet inte om jag har väldigt exklusiv smak jämfört med alla andra, för numera finns inte min sort att uppbringa, verkar det som.

Det är alltså inte menlösa vaniljrån jag är ute efter. Inte heller chokladvarianten. Dessa finns i parti och minut på nästan varje mataffär jag har tillgång till. Men c-i-t-r-o-n-r-å-n-e-n!!! Jag brukade ju köpa stora förpackningar av dem. Citronjätten stod det på påsen. Är det citronbrist? För storpack av vanilj- respektive choklad fyller hyllorna. Messorterna, alltså. 

Löjlig liten förpackning
Men så idag råkade vi i alla fall få en liten, liten ranson. På ICA. 

Det blir till att välja ögonblick för njutning.

*****

Här kan du läsa mer om jakten de senaste åren.

4 kommentarer:

Monet sa...

Befinner du dig inte just i Rånlandet? Det där lär dessutom numera tillhöra ultraprocessad mat som är jättefarlig. Lika farligt som alkohol som helst inte ska intas i någon form alls. Har de bestämt - experterna! Skål och Trevlig Midsommar till er!

Thalassa sa...

Även för oss försvinner den ena favoriten efter den andra från hyllorna! Min favorit är chokladrån - men de som också är överdragna med choklad! Borta!
Önskar er en Glad Midsommar!

Bert Bodin sa...

@Monet

Namnet förpliktar ju, förstås. Men egentligen är det Rhônelandet. 😇

Trevlig midsommar. Ni lär få sol - vi, däremot .... hm...

Bert Bodin sa...

@Thalassa

Se där! Vi upplever rätt ofta att gillade produkter försvinner från hyllorna. Nu hade Coop ett eget rån. Med blåbär och hallon.
Även om jag av princip inte köper affärers egna varumärken så gjorde vi nu ett försök.