söndag, juni 28, 2020

Nödläge

Av en slump hittade jag en väldigt bra funktion i telefonen.

Om jag vill använda kameran behöver jag bara trycka två snabba på telefonens på- och avstängningsknapp.

Nu råkade jag trycka tre snabba tryck. Och vet du vad som hände då?

Jo, ett SOS-meddelande gick iväg till Benke. Bifogat var en bild på mig, men också en bild på den plats jag befann mig. Och när jag ser bilden på mig förstår jag att jag är i nöd. Allt helt automatiskt.

Det som också fanns i meddelandet var en länk till en karta där det markerats var jag befinner mig.

Lite skrämmande. Men samtidigt bra. Hur funktionen hamnat i telefonen vet jag inte. Men den får gärna vara kvar.


*****

4 kommentarer:

Turtlan sa...

Den har nog inte hamnat där. Den fanns nog från början gissar jag.

Telefonerna har stenkoll på oss! Både på gott och ont.

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Jaså. Det där kände du till.

Ja, i det här fallet kan jag tycka att det är en bra funktion.

Elisabet. sa...

Smart! Har du Iphone? I så fall ska jag testa.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Nej - jag har en riktig telefon. Samsung. 😉