söndag, juni 07, 2020

Regnet upphörde

Efter lunch kom solen plötsligt på att den skulle göra ett litet försök. Då gjorde jag detsamma och gick ut för att kolla stan. Eller i varje fall delar av den. För även om vätan var borta, så var det kraftig blåst. Så kraftig att jag sällan upplevt något liknande i vuxen ålder. Jag kommer dock ihåg en vinterstorm i barndomen, då vi ungar blåste omkull på gården därhemma.

Nere vid hamnen såg det ut som om havet ville kliva upp på land. Som jag berättat förr här i bloggen, så är vi inte särskilt vana vid storm i min landsände. Vi har inte drabbats av några katastrofer liknande dem vi hör talas om i södra delarna av landet. Visst - det sägs ibland att det stormar ute, men vindstyrkor på 25 sekundmeter (som är definition för storm), visar sig oftast bara vara kuling.

Jag blev imponerad av det som mötte mig, idag.




Håret blev i alla fall ordentligt blåst.


*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag fattar inte hur man kan få bygga så pass nära vattnet, nu, när man vet att risken är stor för vattenhöjning eller översvämkiningar. Men här ser jag ju att lägenheterna ligger ovanför marknivå, så då kanske det är lugnt. Måste vara attraktiva boenden?

Elisabet. sa...

Ps. Tack för hjälpen med Stenskvättan idag! Snällt av dig! Ds.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Å andra sidan: Här i denna del av landet har vi fortfarande landhöjning.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet igen

De där husen ligger verkligen fint till. Byggdes ca 1990. Jag skulle gärna bo där, eller i ett närliggande kvarter som nyss blivit byggt.