onsdag, juni 24, 2020

Så nås jag av ...

.. en ny verklighet. Den verklighet som vi börjar inse blir annorlunda på grund av vad ett virus kan ställa till med.

21 av mina duktiga, kompetenta, glada kolleger möter en ännu bistrare verklighet; de är uppsagda från sina jobb. Det är halva arbetsstyrkan. Och räknar man in de fyra som blev uppsagda tidigt i vintras, blir det alltså mer än 50 procent.

Detta efter ett år med stor expansion och flera nyanställningar. Många nya fasta kunder tillkom 2019. Man satsade på nya lokaler i Luleå. För bara någon månad sedan flyttade man in till helt ny och fin arbetsmiljö. Modernt och snyggt.

Nu raseras mycket. En av de uppsagda medarbetarna har varit anställd i 22 år!

Det är bara stor sorg. Men om verkligheten rätar upp sig, finns kanske möjlighet att komma tillbaka.

Hoppas.

*****

6 kommentarer:

Cecilia N sa...

Jag har förstått att jag är i ett gynnat läge. Inte för mycket jobb som de i vården har och inte för lite jobb som folk i resebranschen och kultur- och restaurang- och eventbranschen.

Elisabet. sa...

Stackars människor! Så mycken oro som nu ska komma!

Bert Bodin sa...

@ Cecilia N

Tur att det finns olika branscher.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Pratade med en av dem.
- Just nu känns det ju som semester, förstås ... men ...

Turtlan sa...

Ja så tänker jag att det snurrade om så många saker så snabbt. Sånt vi tar för givet.

Mitt jobb är säkert i dessa tider men många sliter så oerhört så tänker går vad det kan ge för följdeffekter. Utbrändhet. Folk säger upp sig för orkar inte. Kanske t o m PTS hos vårdpersonal pga allt de varit med om o slitit med.

Berörande läsa om dina gamla kollegor. Kunniga i sitt yrke och nu tack o hej.

Ledsamt!

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Vi får se hur det har gått om ett år, eller så.