fredag, juni 26, 2020

Annorlunda

Vaknar halvfem. Hjärtat går ojämnt. Och fort.
 - Jäklar, tänker jag.
Går upp och tar en dos betablockerare och försöker somna om. Det går inte.

Inser att morgonen är förstörd. Tabletten hade ingen effekt. Men jag avvaktar.

Äter frukost och tar ännu ett piller. Inget händer, så jag tar kontakt med vården. De tycker att jag ska åka till akuten.
 - Då får du bra hjälp.

Sagt och gjort. Jag får komma in ögonblickligen och blir uppkopplad. Läkare kommer snabbt och undersöker. Konfererar och kommer med förslag.
 - Elkonvertering.
Det låter så drastiskt. Jag blir ställd. 
 - Men, säger jag. Då måste man ju sövas. Blir jag kvar över natten?
 - Nej, då. Du kan gå hem vid sextiden, förmodligen.


Lite skakis blir jag. Starta om hjärtat, huvva. Men jag samtycker och får åka upp på hjärtintensiven och prepareras. Massor med folk inblandade, känns det som. Tekniker, läkare, sköterskor, narkosläkare - alla springer runt min säng och förbereder.
 - Det här går fort. Du kommer att sova högst en kvart. Under tiden gör vi det vi ska.
Narkosläkaren ger mig först syre. Så beordrar han sköterskan att spruta in sömnmedel i armen.
 - Märker du något?
 - Nej, säger jag.
 - Då har det inte hunnit upp till hjärn ...
Mer hör jag inte. Plötsligt sover jag. Hårt.
Och en kvart senare slår jag upp ögonen. Vad hände.
 - Ja, nu är det klart, säger sköterskan.
Alla apparater är bortplockade. Det är bara hon och jag i rummet.
Jag tittar på displayen. 55 slag i minuten - ja det var lite annat än de 140 jag somnade med.
 - Nu ska du få mat. Blir det bra med Janssons frestelse?
 - Det blir finfint, säger jag.
En timme blir jag kvar.
 - Nu får du gå hem.

Benke hämtar och vi är snart ute i stugan igen.

Som om ingenting hänt.

Och stort tack till alla trevliga, roliga och duktiga människor som fixade detta. Jo, vi hade kul också.

*****

10 kommentarer:

Turtlan sa...

Japp! Sjukvården levererar! Så ska det gå till och gör!

Man startar väl inte om hjärtat. Mer puttar till det med en stöt så det hoppar över till rätt rytm.

Ha det nu skönt och att hjärtat nu går i lagom takt.

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

"Starta om" - det blir ju nästan så i huvudet, när läkaren kallar det "reset".

Men det är ju som du säger.

Gabrielle RW sa...

Oj oj! Du gjorde mig lite orolig där.
Skönt att dom kunde ta hand om dig snabbt och att allt gick bra.
Mitt förtroende för svensk sjukvård är stort. Heja dom!
Och ta det lite piano nu så du kan behålla den mer "lagoma" rytmen.

Bert Bodin sa...

@ Gabrielle RW

Ibland tror jag att jag tar det alltför lugnt. Någon stress känner jag aldrig, så gott som, nuförtiden.

Arytmin får jag leva med någon gång per år, ungefär. Och då går det över på någon timme, eller ännu kortare tid. Det här hör verkligen till undantagen.. Hjärtat är i grunden friskt har jag fått veta.

Thalassa sa...

Ja, det är fantastiskt vad de kan fixa! B fick en - planerad - konvertering för ett par år sedan. Vi visste genom hans bror att det var en snabb o enkel åtgärd - men ändå! Jag satt i väntrummet, och det tog totalt en timme! Skulle ringa efter en taxi när han kom ut, tog jackan och sa: nu springer vi till pendeln! Månaderna innan hade han blivit andfådd av att promenera! Men det var flimmer. Hur som helst: Nog är det suveränt Attendance så enkelt gör en ctrl-alt-del.

Thalassa sa...

Att de så enkelt gör en...

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

Verkligen smidigt, även om det är många inblandade. Nu hoppas jag att effekten sitter i ett tag.

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

😊

Monet sa...

Nu ska man ju inte laborera med det här men det finns ett par enkla knep som man kan pröva inom 24-timmarsregeln att man måste till sjukhus.

1. Pröva att ta i ungefär som du var hård i magen och behöver krysta

2. Håll andan och håll för näsan och ”blås ut ” fast fortfarande medan du håller andan

3. Gå ut i närheten av ditt hus och under uppsikt och pröva att göra ett antal tjurrusningar, ungefär som när man startar ett 60-meterslopp. Om du kan och orkar förstås - normalt blir man ju väldigt trött och andfådd av det här.

4. Håll koll på i vilka situationer detta uppträder. Tyvärr kan både några glas rödvin eller en whisky vara utlösande faktorer senare under natten.

Allt det här syftar till att pressa hjärtat lätt att spontant gå över i sinusrytm. Det hjälper för en del, för andra inte alls.

Bert Bodin sa...

@ Monet

Tack för tips. 1 och 2 har jag ibland praktiserat med framgång. Tjurrusningar, nej.

Det där med rödvinet och whiskyn har aldrig varit något som fått arytmi som resultat. Men så är jag ju väldigt måttlig med sån't.