torsdag, juni 11, 2020

Man kan ju inte bara ...

.. ägna sig åt lyx och lösdriveri i dessa tider. Försörjning är också nödvändig. Inte nu de rikedomar i form av penningmedel som pensionsmyndigheten öser in på kontot varje månad, utan mer matnyttiga saker.

Jag blickar ut över broccolifältet och ser att det börjat spira där. Ser fram emot de fina skördar som väntar. Lika bra eller bättre än det som gavs härom året.

Men i bakhuvudet har jag också fjolårets totala misslyckande. Det var då den beryktade kålmalen - den lilla obetydliga (i alla fall till utseendet) fjärilen, som invaderade i stort sett hela Norden, eller åtminstone Finland och Sverige. Den käkade upp allt vad broccoli hette. I grannlandet drabbades rapsodlingarna svårt.

Därför har jag nu täckt ägorna med nät. Vi får se hur det går med det.

Sedan är det förstås dags för skörd också. Granskott, denna rikliga c-vitaminkälla, som även kryddar en del maträtter med både färg och friskhet, måste skördas i rättan tid.
Innan de blir för stora. De passar särskilt bra till fisk. Då marinerar jag dem i limesaft och honung. Granskottsirap har jag däremot inte försökt producera.
Så ut och plocka.

Men kom ihåg! Allemansrätten gäller inte. Man måste ha egna granar eller en snäll markägare i närheten. En markägare som godkänner dig.


Sådär'ja. Nu känner jag mig rik.

*****

Inga kommentarer: