måndag, mars 29, 2021

Men snälla människa!

Jag ser ett avsnitt av Vetenskapens värld i SVT. Det handlar om hur e-handeln har utvecklats det senaste året. Den har ökat med 40%!!!

I programmet får vi träffa en ung kvinna, som i stort sett handlar allt - och då menar jag allt på nätet. Med hemleverans. Kläder, mat, kläder, apoteksvaror, kläder. Och mat går väl an. Men det där med kläderna ...

Programmet konstaterar att i snitt returneras nästan hälften av alla varor som beställs. Vissa varukategorier returneras till 80%. Det är ju inte klokt. Men folk beställer flera storlekar, när man är osäker. Så behåller man ett plagg och skickar tillbaka de andra. 

Detta är inte miljövänligt på något sätt. Ett exempel visas, när en vara beställs från Borås. Den skickas till kunden, som inte blir nöjd, utan returnerar den. Returen går till Polen (!) för ompackning och retur till Borås. Sådär håller det på. Detta kostar transportresurser. Onödiga. 

Så snälla människa! Åk/cykla/gå till närmsta affär istället. Prova ditt plagg. Känn på kvalitén. Prata lite med den vänliga personalen och köp varan, om den är nödvändig. Du kanske räddar världen. Och jag slipper bli mörkrädd.
 
*****

Se programmet.

13 kommentarer:

Elisabet. sa...

När man arbetar i butik, så är det där vardagsmat. Det är helt otroligt hur mycket som går i retur! Jag minns en kund som kanske hämtade ut tre, fyra paket i veckan och hälften skickades tillbaka. Man undrar ju.
Systemet är - rent miljömässigt - helt galet.
MEN .., långt ifrån alla bor som du Bert, med butiker runt knuten. Bor man i t.ex. Malå, har man ingenting alls att välja på, ja, man kan köra till Skellefteå (13 mil) eller Lycksele (9mil) ...,, och då kan jag verkligen förstå att man väljer nätet. Men fortfarande - ja, galet miljömässigt -.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Visst förstår jag att folk i glesbygd har andra förutsättningar. Men jag undrar om de inte tänker efter lite mer. Tror inte de älskar konsumtion på samma sätt som t.ex. den dam som visade upp sina vanor i programmet. Hon verkade inte besöka en enda affär.

Miljövänligt är det då inte. Och inte heller människovänligt. Snarare asocialt.

Monet sa...

Hakar på Elisabet lite grand. Det är faktiskt inte så att alla kan ”gå eller cykla” till närmaste affär. Det ska man heller inte göra under pågående pandemi, det är direkt olämpliga miljöer. Jag har handlat kläder från det det blev möjligt med e-handel och jag bodde i glesbygd i skärgården med rar lantbrevbärare som kom till dörren. Jag fortsatte att handla vissa kläder i Frankrike från Sverige eftersom franska storlekar är små.

Nu handlar vi ALLT på nätet. Och det är inte det minsta asocialt för oss. Det är balkongblommor, presenter att skicka vidare till barnbarn i Sverige och Frankrike, systembolaget, apoteksvaror, all mat, vissa kläder, nu i coronatider också pussel, böcker - ja nätet är vår galleria och våra småbutiker. Tack och lov!

Monet sa...

Jag kanske ska tillägga att jag aldrig returnerar. Det är alldeles för bökigt och i de fall kläder varit i fel storlek har de gått till second-hand eller vandrat vidare inom vänkrets. Det ger gott samvete och något e-handels-skam har jag inte och kommer aldrig att känna. Den är här för att stanna enligt alla förståsigpåare om än kanske i något förändrad form.

Bert Bodin sa...

@ Monet

Missförstå mig rätt. Den kvinna som förekom i programmet bodde mitt i stan. Hon var i ung medelålder och enligt min mening så var hon en nöjesshoppare av stora mått. Hon var till och med lite medveten om det själv. Och det borde många fler vara.

Det kostar mycket miljö att hålla på som hon gjorde. Särskilt när miljontals människor, som egentligen inte behöver göra det, sitter och klickar hem varor med "frifrakt" "fri retur" (som vem betalar?).

Jag förstår att man naturligtvis ska använda möjligheterna VID BEHOV. Men jag tror inte att det är glesbygdsfolk som använder sig av den här modellen mest. Faktiskt!

Men medge att även du tycker det är mer socialt att träffa folk fysiskt, när möjlighet finns.

Och ve och fasa för ett Norrtälje utan butiker i stan.

Elisabet. sa...

Ska bara tillägga att jag tycker att det är vansinne med retursystemet. Såg man programmet fick man ju nästan en chock, men det fick jag iofs redan på Hemköp när man tog emot paket efter paket med returvaror. En annan sak .., i lokaltidningen kunde man läsa om hur mycket LUFT som transporteras på våra vägar .., stoooora kartonger för pyttesmå varor! Helt galet!

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Jepp. Där har vi en annan sida av saken.

Turtlan sa...

Ja det där med luft i kartongerna undrar jag också över. Det jag oftast köper på nätet är apoteksvaror. Idag kom det jag beställde, en ask med läkemedel i ett kartong som hade rymt ca 10 st av samma läkemedel. Finns det inte mindre vadderade påsar att posta i? Det kanske måste vara en kartong för att det ska fungera på paketterminalerna?

Skor kan jag köpa på nätet men mest för att då finns det i min storlek. Svårt vara storfotad i min stads skoaffärer tyvärr. Sen ibland en och annan beställning från olika återförsäljare som har något lockande men kläder vill jag prova o köpa i en affär.
Vill gärna gynna det lokala i den mån det går. Apotek har jag inte så dåligt samvete för för de säljer nog bra ändå.

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Tacka vet jag att gå till apoteket - hämta sin medicin och lägga den i jackhuvan och gå hem. Så har jag det.

:-)

Jag är ingen storshoppare. Men nog skulle jag sakna ett stadscentrum utan affärer.

Monet sa...

Om ett levande centrum: självklart. Just i Norrtälje som har ett gammalt och pittoreskt sådant består dock inte affärerna av klädbutiker mest. Det är restauranger, caféer (Lär vara Sveriges cafétätaste stad), guldmśmeder, optiker, blomsterhandlar, frisörer, systemet, banker, apotek leksaksaffärer, sportbutiker, present- och inredningsbutiker. De tre senaste har haft det tufft under pandemin, en leksaksaffär har gått i konkurs. Klädkedjorna ligger nu tillsammans med de stora matkedjorna och byggvaruhusen i utkanten av stan i ocharmiga men praktiska miljöer. Så nej - att e-handeln kommer att bestå kommer inte att påverka gatulivet i vår typ av stad. Där det för övrigt är rätt dött under vinterperioden - bor man i sommarstad så gör man!

Bert Bodin sa...

@ Monet

Jag har varit där några gånger.

Det vore synd om affärslivet försvinner pga
e-handeln.

Monet sa...

Som jag sagt: det tror jag inte händer. Många rör sig i centrum av andra skäl och kommer fortsatt att göra det. Samtidigt förutspår man att mycket av e-handelsbeteendet kommer att fortsätta, inte minst matinköp.

Bert Bodin sa...

@ Monet

Här i stan är det fler och fler lokaler som står tomma. Sååå trist!