onsdag, mars 31, 2021

Särskilt enkelt ...

.. var det inte.
Trots min vana att jobba i diverse datasystem sedan 50 år(!), fann jag det rätt jobbigt att boka tid för vaccination mot Covid, när jag nu plötsligt var berättigad att göra det. Jag förstår att äldre personer som inte är datorvana har problem.

Men logiken, semantiken och tekniken är under all kritik, skulle jag vilja hävda.

En fråga har jag dessutom svarat fel på. Jag äter ju blodförtunnande medicin. Eliquis. En fråga gällde just detta och jag svarade "Ja". Men sedan började ja fundera; gällde frågan mig? Hm ...?

Jag får försöka ta kontakt med min AK-sköterska imorgon för att reda ut det hela.

Nu har jag en tid bokad. Gott så!

*****

11 kommentarer:

Elisabet. sa...

Eliquis hade pv också och jag har haft nånting som heter ... Axarelto. Jag har nog aldrig i mitt liv varit sååå noga när kniven skulle användas! De är nu utsatt och pv:s också, sedan han genomgick ablation.
Grattis till vaccinationen!!

Elisabet. sa...

Knepigt skrivet: "Om du behandlas med Waran så ska du två veckor innan vaccinationen inte behövt göra någon dosändring ...".

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Aha - får man inte fortsätta med Eliquis efter ablation? Det trodde jag, för det är väl "nyttigt" med blodförtunnande oavsett. Trodde jag.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Det står ju "... ex Waran ..".
Då tolkar jag det som blodförtunnande överhuvudtaget.

Elisabet. sa...

Bert: pv hälsar att ungefär 1 år efter ablationen sattes det blodförtunnande ut.

Monet sa...

Du skall självklart kryssa i att du tar blodförtunnande. Att man skriver Waran är missledande - det är en annan typ av äldre blodförtunnande medicin som måste ställas in och kontrolleras på annat sätt än de modernare medlen typ Eliquis. Min man står också på Eliquis och han fyllde i sin hälsodeklaration i närvaro av distriktssköterska som var särskilt noga med att påpeka att han fyllde i den här punkten. Men tala med din egen sköterska för säkerhets skull.

Att man har satt ut medicinen för pv är antagligen för att han efter ablationen inte längre har förmaksflimmer vilket är förstahandsindikation för blodförtunnande. Att Elisabet inte längre heller står på det beror säkerligen på att hon är förbi den akuta fasen i sin covid-infektion. Numera är standardbehandling kortison och blodförtunnande vid covid-19.

Anonym sa...

Tycker att såna där sidor sällan är särskilt användarvänliga tyvärr. Jag är väl inte nån stjärna på datorn men en viss vana har jag i alla fall. Ändå är det lätt att gå bet på tekniken. ellem

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Aha - det kanske blir så. Samtidigt läste jag någon forskarrapport för något år sedan som nämnde att de som äter blodförtunnande har mindre risk att bli senila.

Bert Bodin sa...

@ Monet

Det var därför jag valde Eliquis, för att slippa de ideliga kalibreringarna.

Bert Bodin sa...

@ ellem

Men nog hade 1177 kunnat vara lite mer pedagogiskt upplagd.

Cecilia N sa...

Jag har gjort provtagning åtta gånger och har fortfarande svårt att förstå gången i hur man klickar sig dit och i hamn. Jag har nog inte klickat raka spåret en enda gång.