onsdag, mars 24, 2021

Utveckling - inveckling

Idag, när jag tog min vanliga morgonfil blev jag lite irriterad. Varför ändra på ett vinnande koncept, tänkte jag. Varför krångla till det? Vad är meningen, egentligen? 

Jag tycker nämligen att de här "nya",  ja - några år gamla filförpackningarna är svåra att hantera. Dels är de ibland rätt omöjliga att få upp. Vi har varit tvungna att skaffa en så´n där korköppnare som hjälper till att vrida korken, när förpackningen ska öppnas första gången.

Sedan är den skitsvår att tömma på sitt innehåll. Filen liksom "blubbar" ur hålet. För att inte tala om hur knepigt det är att få ut sista halvdecilitern. För den vill jag ha ut. Här ska inte Norrmejerier tro att de kan snuva mig på någon skvätt av den liter jag har inhandlat. Nä´hä´du! Då gäller det att vika upp flikar i botten för att platta ut förpackningen och klämma ut det sista. Ungefär som man gör med en nästan tom tandkräms- eller kaviartub. Då händer det ibland att man missar skålen, eftersom den hårda kartongen är motsträvig.

Den där tomma förpackningen vill man ju kanske skölja ur innan man viker ihop den för att vinna utrymme i återvinningskärlet under diskbänken. Nu ha vi börjat klippa bort hela överdelen för att fixa sköljningen lättare. Slutligen kan man ställa ner hela rasket och nyttja med att fylla på med andra kartongrester.

Det var bättre förr. Tetra brik, kallades den gamla förpackningen, eftersom den var i tegelstensformat. 

Ett klipp i fliken upptill och den var öppen. Filen rann i en fin ström ner i skålen. När förpackningen var tom vek man upp flikarna i botten och pressade enkelt ut de sista dropparna. För att skölja ur den, behövde man bara med fingrarna öppna hela övre delen för att komma åt bättre. Inte heller var de onödiga plastdetaljer.

Produktutveckling har blivit produktinveckling. Som många många gånger förut. 

Och inte gäller den där biokorken på de nya förpackningarna på någon enda biograf här i stan, heller. 

Det är bara lurendrejeri.


*****





10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt med dig, även om det ibland kan vara praktiskt med en kork. När jag har vikit upp alla flikar, sätter jag på korken igen och klipper av ett hörn. Då är det lättare att få ur den sista skvätten. Även om det är ytterligare ett moment. ellem

Anna sa...

Tänk, jag tycker att det är mycket lättare att öppna skruvkorken. För att få ut allt ur förpackningarna klipper jag sönder dem och använder nederdelen som tallrik. Då sparar man även disk!

Bert Bodin sa...

@ ellem

Tack! Bra tips.

Bert Bodin sa...

@ Anna

Men nog är korken onödig miljöbelastning.

Hur du använder nederdelen som tallrik förstår jag inte riktigt.

Dessutom vill jag ha lite "stil" på frukostbordet. 😉

V sa...

Är grymt irriterad över den nya (i mitt tycke) sämre förpackningen. Precis som du beskriver, när en försöker få ur sista skvätten fil så missar en tallriken ibland. Samma när en kokar sås och ska ha i sista skvätten grädde. Brukade tidigare alltid ha hemma Norrmejeriers vispgrädde med lång hållbarhet men den har jag helt slutat att köpa nu just pga den ”meckiga” förpackningen.

Anna sa...

Jag äter helt enkelt den sista filen/yoghurten direkt ur förpackningen och fyller på med mer från en ny. Inte direkt komplicerat. ;-) Bryr mig dock noll om stil...

Men korken är absolut onödig miljöbelastning!

Elisabet. sa...

Instämmer. Jag skär sönder överdelen och så åker korkdelen i plaståtervinningen och själva förpackningen eldar vi upp. Och för handikappade kan det inte vara alldeles enkelt att få upp korken; ibland sitter den rejält hårt.

Bert Bodin sa...

@ V

Jag funderar på att skucka det här inlägget i sin helhet till Norrmejerier för kommentar. "Meckig" är ett bra ord i sammanhanget.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Förstår egentligen inte varför ma ändrade förpackning.

Bert Bodin sa...

@ Anna

Okej. Måste prova. 😊