lördag, juni 05, 2021

Funderingar

Ibland blir jag förbluffad. Jo, det händer trots min långa erfarenhet av mänskliga påhitt. Idag hör jag om detta:

800 föredettingar har fortfarande passerkort till sin forna arbetsplats. Detta trots att de inte längre har något på jobbet att göra. Inte fick jag behålla nyckel till mitt jobb när jag gick i pension. Inte heller vid de tillfällen jag bytt arbetsgivare.

Men riksdagspolitiker kan tydligen slinka in lite hipp som happ. Givetvis kan de vara inbjudna, men då finns det väl en "värd" som ska ta emot dem innanför entrén?

Nu har man börjat fundera på att dra in den där "förmånen".
 - Funderat, tänker jag. Vad är det att fundera över?
-----

Finlands statsminister Sanna Marin får motsvarande 3000 kronor i månaden i frukostbidrag!!?

Ursäkta mig - vad ska hon ha det till?

Och detta märkliga påhitt har funnits sedan 2007, så det är ingen gammal hävdvunnen tradition som levt kvar. 

Nu har denna moderna kvinna beslutat att i fortsättningen betala sina frukostflingor själv. Ett och annat ägg har hon nog också råd med.

Det låter klokt.

*****

Inga kommentarer: