tisdag, juni 15, 2021

Ibland har jag rätt

Under våren och försommaren har jag vid ett par tillfällen visat oro. Oro för statusen i vår natur.

Det finns ju inga humlor! Hur ska det då bli blåbär, lingon, åkerbär och andra läckerheter i vår skog.

Nu visar det sig
att mina misstankar har besannats. Det är problem. Det rapporteras i Lunchekot idag. (Ca 22 min. in i sändningen.) Här kan du läsa mer hos P4 Västerbotten. Och ännu mer. Det handlar tydligen om hela landet. 

Tråkigt och lite skrämmande att ha rätt, ibland.

*****

2 kommentarer:

V sa...

Vi har också varit oroliga. Har satt upp insektshotell och fyllt humlebadet vid innergårdens blommor men vi ser inte till insekterna. Igår på kvällspromenaden såg vi iallafall en humla på en syrenhäck. Vi blev så glada.

Bert Bodin sa...

@ V

Jag kan säga att jag totalt sett färre än tio humlor i år. Trist.