tisdag, december 07, 2021

Kontext

 - Du har varit mer flitig än någonsin den sista tiden. Produktiv utöver det vanliga.
 - Ja, det stämmer. Det blev så när jag blev utsläppt.
Han syftade på att han lämnade Svenska Akademien för några år sedan.
Han, i det här fallet är Klas Östergren.

Det var dags för ännu en författarkväll på Kulturhuset Ebeneser. Fullsatt. Vi fick användning för våra covidpass för första gången, för att få komma in. Även om vi var ute mer än en halvtimma innan det skulle börja, så undrade vi om vi kunde hitta två platser i salongen - helst vid ett bord. Men det löste sig. Fyra bekanta satt vid bordet intill, och snart dök två andra bekanta upp och frågade om de fick sitta med oss. 

Nu fick jag lära mig en del om Klas Östergrens produktion, som jag egentligen inte kände till. Jag har läst några av hans böcker, men det är decennier sedan sist. Nu inser jag att tegelstenen Renegater är den sista i en trilogi, som började med Gentlemen. Kanske måste jag klämma till med den här sista delen. Vi får se. Han fick det att låta som ett bra val. 

Han har kommit med fler böcker efter den. Två pistoler som utspelar sig på 1700-talet och kring Gustav III. 

En novellsamling Julrevy lät också spännande på sitt vis.
Dessutom fick vi veta mer om vad han egentligen tycker om Akademien. Samt att han älskar snö. Sympatisk människa.

Trevlig och rolig kväll, som vanligt dessa författarträffar.

*****

Inga kommentarer: