måndag, december 20, 2021

Nä - nu protesterar jag

För andra gången på något år funderar jag över vad som gäller. Nu dök det upp i DN:s söndagskryss (Det svåraste.)

"Liten protest" står det i nyckeln. 
Och lösningen blir "Jo". (???)
 
Vem sjutton har bestämt att vårt ja, som ibland blir jo, är en protest mot något? Ingen här verkar tycka att det är så.
 
När jag förra gången stötte på samma resonemang, var det i en Facebook-grupp, där det också diskuterades. Många, många, ansåg att "jo" betyder ja, men med tvekan. Andra påstod att det innebär en invändning mot en negation. 
"Men visst gjorde han sitt bästa? – Jo, det kan man väl säga"
"Mår du bättre i dag? – Jo vars, det kan man väl säga."
"Köpte du mjölk" - Jo.
 
Jag anser att man i de exemplen kan byta ut jo:et mot ett ja, utan problem. Och inte i något av de där fallen anar jag en protest. 
 
Och här har vi ett annat exempel:
"Han har väl inte kommit än­nu? – Jo."  Här kan jag ju ana en motsägelse.
"Har han kommit? - Jo/ja".  Likvärdiga jakanden. Ingen protest.
 
 
Är det nåt sörländskt påhitt? 

*****

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Måste nog hålla med dig! Jag skulle nog aldrig ha kommit på den användningen av jo!

(fast i negationsinvändningen skulle man ju kunna svara "Jo, du hade visst kommit på den användningen" och då blir det ju en sorts protest.)

Enda exemplet på negationsinvändning som du har där det blir en protest är "Han har väl inte kommit ännu?". Övriga exempel innehåller ingen negation och då blir det heller ingen protest.

Men långsökt är det! Satt och funderade på om man kunde se justitieombudsmannen som en liten protest, men det funkar ju inte heller riktigt...

Bert Bodin sa...

@ Rexxie

Det kändes det där,va? Att du nog "måste" hålla med mig. :-)

Att anmäla till justitieombudsmannen är ju förstås en liten protest.

Gunnel sa...

Tack för hjälpen. Jag har låst in mig i just det där hörnet av korsordet och håller med dig i protesten.

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

Se där! Grattis till framgången.

🙃😇