onsdag, december 22, 2021

Tacka vet jag ...

.. o-ehandel. Butiker är bäst!

Min bästa dunjacka har råkat ut för något. Jag vet inte vad, men den läcker dun ur ett litet, litet hål. Att sy igen det är det inte tal om inser jag. Vad göra?

Jo, jag gick till den affär där jag en gång köpte jackan för 7-8 år sedan. En av de ledande butikerna i "äventyrsbranschen". Där bakom disken stod en ung kille och hälsade välkommen och undrade vad han kunde hjälpa till med.
 - Jag ska inte köpa något, men undrar om du kan ge mig ett råd.
 - Låt höra, sa han.
 
Han såg lite frågande ut, när jag började ta av mig jackan. Men han förstod snart, när jag visade upp det lilla hålet på jackans ryggstycke. 
 - Vad kan man göra, frågade jag.
 - Lustigt, sa han. Jag hade precis samma problem igår.
 - Va, sa jag.
 - Jo - och då gjorde jag såhär.
Han sprang runt disken och till en monter i affären. Kom snart tillbaka med en förpackning.
 - Det här är reparationslappar. Bara att klistra på. 
 - Men så bra. Det köper jag.
 - Och tänk så bra att du inte behöver köpa ny jacka. Vi ska ju vara rädda om våra plagg.
 - Men det blev ju en sämre affär för er, sa jag.
 - Nja. Jag vet inte det, sa han.
 
Och när jag tänkte efter, så blev denna affär, som kostade 100 kronor, en rykteshöjare för affären. Jag är övertyga om att jag kommer att utnyttja just denna butik nästa gång jag behöver göra en större investering i ett vinterplagg. 

Lika varmt inne som ute. Varm jacka behövs.
*****

5 kommentarer:

En vanlig man sa...

Lappa sina kläder är kanske inget nytt men inte nu för tiden. Bra butik det där.

Bert Bodin sa...

@ En vanlig man

Jepp - personlig service är bäst.

Turtlan sa...

Lite lustigt att läsa detta. Tidigare idag kom det nämligen reklam på min Instagramsida om just lagningslappar till dunjackor.

Sammanträffande eller…?

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Storebror ser oss. 🥴

Unknown sa...

Killen i affären gjorde allt enligt marknadsföringsboken. En nöjd kund sprider ryktet till tio andra. Och kommer det ut på Ögonblick i Norr blir effekten ännu större - såvida namnet på affären hade gjorts publikt i bloggen.