lördag, december 25, 2021

Nästan på signalen ...

.. att betänketiden var slut, kom jag på det; Hökensås. Det var svaret på en fråga i dagens Ring så spelar vi. Frågan handlade om vad delar av området väster om Vättern heter. 

Berest som jag är, har jag förstås varit där. 1961 - bondgårdssemester i trakten av Tidaholm och Hjo.

Vi bodde i en liten stuga på gården. Våra cyklar hade polleterats från Kiruna. Sånt fungerade på den tiden. Vi gjorde utflykter i trakten, men deltog också lite i aktiviteter på gården.

Där fanns också två små hundar. Varje morgon kom de och krafsade på dörren och ville komma in. Glada och sällskapliga. De hoppade gärna upp i sängen och gosade. 

När vi skulle lämna gården för att åka norrut var den ena av hundarna, terriern, klart sorgsen. När vi gick ut till vår väntande taxi, som skulle ta oss till tåget kunde vi höra den yla därinne i husets hall, där vi precis tagit adjö av gårdens folk.

Sån't kan man minnas en juldagsmorgon.

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Vilken underbart fin bild! Och din mamma med nattlinne i nylon .., såna hade mamma också och även jag själv, ett som var ljusblått och blev förfärligt "elektriskt", i alla fall mot den filt jag då hade.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Och jag har upplevt nylonlakan!!! I Wales.