torsdag, december 23, 2021

Som det proffs man är ...

.. åker nu skinkan in i ugnen. För att tillagas, alltså. Man köper väl inte färdiglagad mat till jul, heller. 

Förutsätter ju förstås att man får tag i en "olagad" skinka  vilket inte är särskilt enkelt när man står där vid kyldisken och letar. 
"Rimmad, kokt skinka" står det på alla där i köttberget. Men längst ner till höger nere i ett hörn brukar de ligga. De som borde ligga högst uppe på högen.

Jag förstår inte varför man inte kan tillaga sin skinka själv. Svårt är det då inte. I med köttermometern. Ugnen på 175 grader. Sedan är det bara att vänta till ugnen signalerar att nu är det 72 grader i centrum. 

Under tiden kan man slå in julklappar och känna den stigande doften av skinkan i ugnen.

Klart.


*****

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nej, det är inte svårt alls att fixa sin egen skinka, det gjorde jag under många år och jag tror inte heller att det är själva svårigheten som är problemet (om det alls är ett problem), det är väl bekvämlighet.
Och sååå himla viktigt tycker jag inte att det är (att koka eller ugnsbaka den själv) och aldrig har vi väl haft mer saftig skinka än den i år, inhandlad på Hemköp och bara att griljera. Såååå god! Var och en gör som det passar en bäst. Inget är mer rätt än det andra. Så tycker jag :) God Jul Bert och Benke!

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Ja du är ju lite enjängd.
😛

Elisabet. sa...

Bert: men i det här fallet är det ju tvärtom ,-).

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Nu pratar vi om nåt annat.

😇

Monet sa...

På min tid som storköksmästare och ansvarig för familjens dignande julbord i Fanny-och Alexanderstil var det en självklarhet att KOKA skinkan. Ugnsbakning ansågs som fusk och konstigheter. Att koka skinka på mer än 5 kg var en konst - med morot, lök, lagerblad och vitpepparkorn i mormors stora emaljgryta. Ständig tillsyn under flera timmar med regelbunden avskumning. Och dessutom användes spadet till det viktiga ”dopp i grytan” med vörtbröd.

Idag är jag jätteglad för den saftiga och goda färdigkokade enkilosskinkan från ICA som bara enkelt behöver griljeras och är precis lagom för två personer och någon eventuell smittfri julgäst. Dopp i grytan vet väl ingen vad det är numera!

Motsvarande typ av skinka köpte vi under alla frankrikeåren på IKEA, lika god den!

Hur det nu än ser ut på våra olika julbord - jag gör sedan 40 år hemkagad halländsk grönkål, honumgsmarinerade revbensspjäll, fransk smördegsinbakad kycklingleverpate, gubbröra och andra delikatesser - vi går all-in så länge vi orkar - så GOD JUL till er i Luleå från oss i Norrtälje!

Bert Bodin sa...

@ Monet

Det är ju så att jag är uppvuxen med ugnsbakad skinka. Något annat existerade inte hos oss.

Jag slår in den i ett lager folie. Och vilket fint spad det blir. Koncentrerat, som kan användas till bl.a. dopp-i-grytan. Då måste det spädas.

God Jul i Norrtälje!

Monet sa...

Du är ju något yngre än jag. Det var när du var i ungdomsåren som ugnsbakad skinka introducerades, jag minns det väl och med vilken skepsis detta mottogs! Vi är alla produkter, in i minsta detalj när det gäller traditioner så för mig är julskinka lika med kokt sådan. Mina nu medelåldersbarn håller inte på så där, de köper färdigkokt skinka, min dotter i Nice bjuder på gravad lax, prinskorv och köttbullar och ägghalvor med rom. Men serverar fransk julmat i form av ostron och gåslever vid sidan om.