lördag, december 11, 2021

Nog funderar jag över ...

.. hur det kan komma sig att jag idag ser en kirurg som intervjuas i Rapport, beklaga sig över att han inte fått sin tredje covidspruta? Det gäller inte bara honom, utan även hans kolleger ur olika yrkeskategorier i vården, tydligen. 

Herregud ... Det måste väl vara hur enkelt som helst att vårdpersonal ska vara skyddade så långt det bara går. Men det skylls på än det ena, än det andra. Det hinns inte med. Det finns inte resurser. Det saknas personal som kan vaccinera.

Men hallå. Är det inte bara att dela ut doser till de som är berättigade. De kan väl ge sig själva en injektion. Gjort på en kafferast.

*****

10 kommentarer:

En vanlig man sa...

Så har jag också tänkt.

Bert Bodin sa...

@ En vanlig man

Det verkar vara byråkrati, som står i vägen. Eller revirtänkande, kanske.

Babsan sa...

Inte klokt.Men det jag mest reagerade på var att han satt utan munskydd under intervjun🤔🤔🤔🤔Reportern hade ju visir etc men ändå

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Ja, det har du rätt i.

Monica sa...

Till alla ovetande som dock tror att de vet:
Råd till vaccinatörer: Sikta inte för högt-Läkartidningen

Enklast att googla på det så kommer artikeln upp.

Det är ett komplicerat område och det kräver utbildning och erfarenhet. Sen kanske ni tycker att kirurger kan vaccinera varandra men de har fullt upp med sin verksamhet, idag mer än någonsin och är dessutom inga vaccinatörer, men det tycks finnas gott om dem i allmänheten:-), alla ska vara glada som inte fått skador. Och en trevlig fortsatt tredje advent önskas.

Bert Bodin sa...

@ Monica

Men med den prioritet som vårdare borde ha, kan det inte ta så väldigt många timmar för t.ex. två vaccinatörer att fixa ett normalstort sjukhus. Om inte kompetensen finns hos en kirurg, eller en operationssköterska t.ex.

Monica sa...

Finns många svårigheter för dem som räddar liv ständigt. Inte minutvisaren utan sekundvisaren styr. Men visst borde det ordnas på något sätt men tror inte personalen har den tiden att lämna arbetet så vaccinatören får komma till dem i deras action.
Hoppas det går bra för honom, tyckte han lät väldigt ansträngd men ville nå ut med detta.
Han var den som 1994 var i första helikoptern ut till Estonia, inte många läkare som gjorde den "turen", det kan jag säga ... Det finns bok att läsa om det helvete personalen från akuten Huddinge sjukhus utsattes för. Och han var den som skickades till tsunamin 2004 och såg och såg hur Sverige borde agerat. Som tur var finns andra väldigt erfarna och duktiga länder.
Och i detta, enligt Tegnell tar det några månader, fhm styr allt politiskt med totalt okunniga politiker och dit räknar jag även Karin, Tegnells chef numera.

Bert Bodin sa...

@ Monica

Tack för din berättelse.

Javisst förstår jag att vårdpersonalen är belastad. Men nog undrar jag om det inte är en administrativ fråga att man inte vaccinerar all personal så snabbt det bara går.

Monet sa...

Problemet verkar ligga i att detta, precis som så mycket annat, olyckligtvis ligger på de enskilda 21 regionerna. Uppe hos er i norr ( hur du nu vill att man beskriver det) har man varit på tå med vaccination, testning och smittspårning medan vi i stocholmsområdet ligger risigt till. Långa köer och svårt med tider för vaccination, svårt att komma åt testning, dålig täckning för vårdpersonalen.

Personligen blir jag lika förskräckt som vanligt när jag ser dina bilder och läser hur du och andra rör er i trängselmiljöer utan munskydd med aktiviteter som verkligen inte är nödvändiga. Måtte ni inte dra på er den här sjukan säger jag. Min mamma, 96, har trots tre sprutor och stor försiktighet ändå blivit covidsmittad, suttit i karantän hemma och är lyckligtvis bättre men klart påverkad av denna eländessjuka. Det räcker ju med att läsa om Elisabets kvarvarande problem som ändå är lindriga jämfört med många andras. Och du är nyligen elkonvererad vilket innebär att du har en grundläggande hjärtproblematik i botten att ta hänsyn till.

Jag säger verkligen inte detta för att moralisera eller ge dåligt samvete eller så - jag är och har varit helt häpen och extremt under hela pandemin extremt förvånad över vilka risker man är beredd att utsätta sig för. Men ni vet väl vad ni gör tänker jag?

Bert Bodin sa...

@ Monet

Då är vi antagligen överens om en sak; storstäder är inget att sträva efter. Allt går trögt. 😉

Vad gäller mina sociala vanor så kan du vara försäkrad om att de sker under stor medvetenhet om smittorisk.

Vaccinationstäckningen i Norrbottens län ligger i åldersspannet 50 år och uppåt över 90%. (Upp till 96.) T.o.m. 16-åringar är vaccinerade till över 72%.

Stockholm och många andra ligger sämre till.