Kan man inte strejka i ett privat företag? Är den rätten upphävd där? Den uppfattningen kan man får när man läser ett ledartstick i gårdagens DN.
Kolumnisten Peter Wolodarski förordar att det statliga monopolet på flygledartjänster skall brytas. Som anledning visar han på ett par exempel där flygledningen orsakat förseningar och kaos i flygtrafiken genom åren, genom att strejka. Det har hänt några gånger.
Flygtrafikledare bör utsättas för konkurrens, tycker han. Hurdå? Skulle det komma några privatanställda trafikledare från Bosses Plåt och Flygtrafik, till undsättning, när de vanliga gått i strejk för någon arbetskonflikt. Eller vad är tänkt.
Skulle det ge fler jobb?
Högre säkerhet?
Lägre lönekostnader?
Svaret på sista frågan är kanske ett ja. Men vad händer med kvaliteten?
Vi, som lever i den här landsänden är mycket beroende av att flygtrafiken fungerar. Minst en avgång i timmen har vi, till och från Stockholm på vardagarna. Det kräver också alerta, duktigt utbildade och stabila flygledare. Det kräver också full insyn i verksamheten, vilket inte ett privat företag behöver ställa upp på. Och inte heller vill jag ha rädda, strejkovilliga mesar som sitter där och hukar, eftersom de kan bli utkastade när som helst av en konkurrent.
Jag kan alltså inte förstå hur ett privat företag skulle kunna sköta en sådan oumbärlig samhällsverksamhet bättre, eller billigare, än vad staten kan.
Ideologi för ideologins skull, verkar vara enda skälet för Peter Wolodarski.
Läs ledarsticket.
Andra bloggar om: Flyg, Flygsäkerhet, Monopol
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att kommentera.