Där konstateras att fyra av fem lastbilar med släp och varannan buss, kör för fort. Man skiter i säkerhet, man skiter i miljön (på flera sätt). Man sparar pengar. Tror man.
I själva verket kostar fortkörningen 1,6 miljarder kronor i ökade bränslekostnader. Det får konsumenterna betala. Bonus får vi också. 470 000 ton extra koldioxid.
Privatbilister kör för fort, yrkestrafikanter likaså. Men både medhåll och mothugg dråsade in i kommentarerna till min post från i somras, där jag tog upp detta. Att lastbilar skulle vara försedd med någon slags hastighetsspärr, måste vara en myt, som vi härmed kan ta död på. Den fungerar i varje fall inte på 80 procent av fordonen. Dålig kvalitet på den spärren.
I vanlig ordning hade undersökarna kunnat fråga dig och mig och fått veta att detta var verkligeten.
Det hade blivit billigare.
Läs Vägverkets pressmeddelande.
Andra bloggar om: Trafik, Miljö
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att kommentera.