fredag, april 15, 2016

Döden vid knuten

Ett drama hade uppenbarligen timat precis vid stugknuten. Jag ser det direkt, när jag stiger ur bilen. Blod, fjädrar och dun spridda över ett ganska stort område. Någon hade ätit någon.

Den patologiska ådran i mig tog tag i situationen och började givetvis en utredning. Obduktion var det ju inte tal om. Någon kropp är ju inte återfunnen. Och oavsett det, så torde väl slutsatsen kunna vara mord. Eller slakt. Eller helt enkelt bara en dåligt städad matplats.

Men jag besiktade i alla fall de ledtrådar som fanns. Vände den största vingen och därmed var slutsatsen given.

Det var en nötskrika, som fått sätta livet till. Det betyder också att förövaren, matgästen, förmodligen är av den mer storvuxna typen. Snabb dessutom, med kännedom om hur snabbt en nötskrika brukar ta till flykten. En hök eller falk är nog det enda jag kan tänka mig.


*****

Inga kommentarer: