måndag, april 25, 2016

Var bor du?

Jag vet inte om jag håller på att bli förvirrad. Men dagarna går och jag måste medge att jag snart inte känner igen mig, mer än i min fysiska omgivning. Lokalsinne har jag. Av förnämsta sort.

Men när jag tittar på flödet av nyheter som sköljer över oss i dessa (och inte bara dessa) dagar, så för jag en förnimmelse om att något är fel.

1) Härom dagen uppdagades att en före detta moderatledare, riksgäldsdirektör och styrelseordförande i Statnes tjänstepensionsverk,  fått 14000 kronor för mycket i pension. Varje månad!

Dessutom envisas han med att "pressa på" för att han ska fortsätta få det. Alltså hallåååå!?



2) I Viksjö väster om Härnösand har en skola satts i brand. För andra gången. Byggnaden var tänkt som asylboende.

3) Gode män fuskar till sig miljoner.

4) Nio av tio förskolor på Gotland har brister i ventilation, hygien, med mera.

5) Och så har vi bankerna, som gör bort sig i parti och minut, men ändå hoppas på att vi ska ha förtroende.

6) Byggfuskande. Till exempel i statusbygget Mall of Scandinavia, som har all anledning att inte känna sig speciellt malligt.

7) Dödshot mot fotbollsdomare. "Sporten ädla känslor föder", hette det en gång.

Ja, sedan har vi tåg, som går ibland, regeringskriser då och då, ett fascistparti i Riksdagen, och en hel del annat.

Man kan tro att man bor i Longbortistan, eller någon annan avlägset land. Sådana ställen som man hört talas om i nyheterna och som vanligtvis ligger så långt bort, att man knappt vet var på kartan de finns.

Var bor du?

*****

6 kommentarer:

Kersti sa...

"Jag bor i en annan värld men du bor ju i samma" Ekelöf.
Visst kan man undra ved det är som händer. Som om man gått vilse på något sätt utan att man märkt av det.

Elisabet. sa...

Amen.

Bert Bodin sa...

Det är inte utan att man känner sig lite borta.

Bert Bodin sa...

Precis!

Turtlan sa...

Nr 3 är ett rejält lågvattenmärke! T o m värre än bankernas stil!

Ja även i min kommun har vi en smusslande flygplatschef och en kommun som starta ett olagligt kommunalt bolag.

Men som sagt, gode mä närvara mycket värre! Skämmes!

Bert Bodin sa...

Det händer liiiite för mycket nu, tycker jag.