torsdag, april 28, 2016

Lyssnar på ...

.. allt som nu pratas om pollenallergi. Det varnas både till höger och vänster. I TV-nyheterna berättas om ett eskilstunapar, som på grund av pollenläget nu tar sitt hem och flyttar till Kiruna.

Själv har jag lätta problem av gräspollen. Det  betyder att jag kan råka ut för att bli lite snuvig i slutet av juni. Men det är lindrigt och något som härstammar från hösnuvan som jag hade i barnaåren. Då visste ingen vad allergi var. Knappt ens läkarna. Och några tabletter gavs inte. Det jag ordinerades var ögonsköljning med treprocentig borsyra!

Forskas det något om varför vi nu verkar ha en fullkomlig allergitsunami varje år. Är det samma i våra grannländer? Andra europeiska länder eller andra kontinenter. Och vad beror överkänsligheten på.

Vad tror du?

*****

4 kommentarer:

Annika sa...

Miljögifter...?

Turtlan sa...

Bra för läkemeldelsbolagen....?

Nej så borde inte jag skriva som arbetar med dylikt. För de med rejäl allergi är det inte kul. Men sen så har vi alla som har en släng av allergi.,., det är nog de som läkemedelsbolagen gör sig en hacka på...?

Bert Bodin sa...

Där tror jag du har en ledtråd, Annika.

Bert Bodin sa...

Men kanske borde vi rikta in oss på att försöka leta orsaker istället för lindra symptom. Någonting har ju bevisligen hänt de, säg 4-5 senaste decennierna.