måndag, april 18, 2016

Föreläsning

Idag har jag äntligen kommit mig för att utnyttja en av de möjligheter som jag aldrig haft förrän nu, efter delpensionen.

Jag gick på föreläsning på Vetenskapens hus. Lunchföreläsning till och med, även om jag hade ätit innan. Men man är välkommen ändå.

Det var f.d. meteorologen från SVT, Per Holmgren, som numera jobbar som expert på klimatrelaterade frågor inom försäkringsbranschen, som berättade sammanfattande om vad vi kan vänta oss av kommande decennier.

Han pekade bland annat på att de förändringar vi upplever nu, inte beror på hur vi uppträder i dagens läge. Det är istället konsekvenser av hur vi levde under 60-, 70- och 80-talen.(!!!) Av det bör vi inse att vår livsstil idag kanske inte visar sina negativa konsekvenser förrän 2040 och senare. Fram till dess kämpar vi vidare med det som vi hittat på från 80-talet och tills nu. Vi lämpar alltså över problemen till kommande generationer.

Samtidigt skrämmer det mig att vi också skapat självgenererande effekter. Som exempel gav han att den ökande temperaturen (2015 var jordens febrigaste år.) innebär större avdunstning från världshaven. Vattenånga är en klimatgas och lägger sig i vår luft och orsakar ännu mer värme och ännu mer nederbörd, som dunstar, avger vattenånga som lägger sig i vår luft och ..... Ja, du förstår effekten. Det rullar på. 

Det förnekades heller inte att det efter Parismötet i höstas finns vissa ljuspunkter. Tekniken går också framåt. Vi bör sluta nyttja fossila bränslen. Helst omedelbart, vilket ju är omöjligt. Men det finns också möjligheter. Se min text i bilden nedan!


Efter föreläsningen gavs tid för frågor. Det kom upp en hel del och det drog ut på tiden lite för länge. Egentligen hade jag velat ställa frågan:
 - Hur får vi alla norrbottningar, och svenskar i allmänhet att sluta lovorda att vintrarna blir kortare och kortare, och att snön försvinner alldeles för tidigt nuförtiden. Folk verkar ju älska det, konstigt nog.

Men jag hann inte.

*****

6 kommentarer:

Annika sa...

Var det så atmosfären och vattnet försvann från Mars, månne...?

Bert Bodin sa...

Mycket möjligt, Annika. Självgenererande.

christel sa...

Jag saknar min barndoms skånska vintrar mycket. Fick nästan alltid skidor, skridskor och annan vinterutrustning i julklapp och direkt efter den långa tråkiga julmiddagen drog vi ungar ut i snön för att leka med de nya grejorna. Nu får vi nästan ge ungarna badkläder.

Anonym sa...

Det blir till att ta vara på de där ljuspunkterna, tekniska framsteg. Vi kan ju inte backa, göra om och göra rätt.

Bert Bodin sa...

Tänk så mycket som hänt sedan jag var barn. Och vore det av naturens egna nycker skulle jag inte säga något. Då fick vi finna oss i det. Nu däremot, är jag bekymrad. Vad ska inte ha förändrats om två generationer framåt?

Bert Bodin sa...

Se vad jag svarat till Christel här ovan.